dimecres, 27 de desembre del 2023

Llibres que he llegit el 2023 i us recomano

 


Habitualment quan arriba desembre faig un repàs de la meva “vida cultural” de l’any i aprofito per fer recomanacions. Enguany, com deveu saber per la meva situació de salut, he hagut de reduir una mica l’activitat de concerts, sobretot quan no podia garantir seure i no he pogut preveure amb tant temps si agafava entrades o no. Una llàstima, perquè la música en viu, sobretot rock, blues...em segueix omplint molt. Dic això i he comptat 16 concerts durant l’any, molt per sota de la meva mitjana però alhora sense perdre del tot aquest món. I alguns concerts tan bons com Elliot Murphy, Pokey Lafarge, Antònia Font, Kanka, Marah...

També he baixat el teatre una mica, prop de 25 obres, una xifra igualment prou destacable però sempre tinc la sensació que en vull més. Igualment obres tan destacades com “Una niña es una cosa a medio formar”, “Els encantats”, “Udul”, “Boja” “Romeu i Julieta” ...

Però la llista la faig de llibres. Primer perquè he llegit una mica més de 50 i en segon lloc perquè us pot servir de recomanació. De poc serveix que us digui que un concert o un teatre que ja no es fa està molt bé, però en canvi potser us ve de gust seguir alguna recomanació literària meva. He triat 10 per ser tòpic però no estan ordenats. I recordeu, no sempre són novetats, el criteri és que els he llegit aquest any. I per cert més autores que autors.

“La paret” Marlene Haushofer. Una sorpresa. Distopia relaxada, reflexiva. Natura i superació.

“Poeta chileno” Alejandro Zamba. Molt ben redactat. Un llibre ric, molt complet.

“Terra inestable” Claire Fuller. Pobresa rural al segle XXI. Impactant i ben escrit.

“El mar terra endins” Naridé Abgarian. Històries de dones armènies. Molt bonic.

“Demà, demà i demà” Gabrielle Zevin. Històries de videojocs i freakies. Un llibre molt diferent del que acostumo a llegir.

“Nuestra parte de la noche” Mariana Enríquez. Gran redacció. Novel·la dura, un estil que cada cop m’agrada més.

“El retrat de matrimoni” Maggie O’Farrell. Una nova mostra del gran talent d’aquesta autora.

“A dalt tot està tranquil” Gerbrand Bakker. Món rural americà. Renúncies. Trist i bo.

“Et vaig donar els ulls i vas mirar les tenebres” Irene Solà. Llegendes, mort, bruixeria. Quina gran autora.

“Laetitia o la fi dels homes” Ivan Jablonka. Molt dur. Basat en fets reals. Violència vers les dones.