diumenge, 17 d’abril del 2016

Escoltant cançons a 6è.


Una de les maneres que tinc de treballar la llengua castellana a 6è a l'escola Gravi és a partir de cançons. Sé que no és una fórmula del tot original i que altres mestres utilitzen aquest recurs, com es pot fer servir la poesia, el cinema, els anuncis...però tenia ganes de compartir una mica com ho treballo i també com ho plantejo. D'entrada he de dir que m'agrada molt la música i que sóc força seguidor de la música en llengua castellana, això evidentment ajuda. Espero que si sou mestres i feu servir altres recursos o voleu opinar sobre aquest no us talleu.

Les cançons de pop, rock, cantautor...són sovint poemes o texts que ens expliquen moltes coses. Comentar la lletra d'una cançó ens permet parlar d'expressions i frases fetes, ens permet parlar de temes diversos, ens permet parlar dels diferents nivells de llenguatge, ens permet aprendre vocabulari...però a més veure els videoclips d'aquestes cançons permet treballar una mica de cultura audiovisual, possiblement una de les assignatures pendents a les nostres escoles. Cada setmana un alumne porta una cançó, la veiem a classe i la comentem. A partir d'aquesta cançó jo acostumo a proposar-ne alguna que m'inspira la que hem vist i mirem de treballar algun aspecte d ela llengua castellana que sigui oportú. Intento que en la mesura del possible la cançó la comentin abans amb la família, no tan sols per garantir un filtre que la cançó ens explicarà alguna cosa, sinó perquè penso que és una bona manera de xerrar una estona amb la família sobre un tema que a vegades pot ser molt interessant. Hi ha pares i mares que tenen una relació estreta amb la música, que tenen una cançó que els va marcar o que encara recorden la cançó amb la que es van conèixer com a parella...i tot això pot ser interessant de comentar a casa.

Però m'agrada també molt la primera activitat que faig sobre aquest tema per presentar el tema de les cançons. Els hi poso un fragment de la pel·lícula “Tengo ganas de ti” de l'any 2012, on Clara Lago interpreta la cançó “Aunque tú no lo sepas”. Aquesta és una pel·lícula on apareix també Mario Casas, per tant dirigida a un públic molt adolescent. Els hi comento que la interpretació de Clara Lago no és original, que possiblement es van basar en una versió que va fer “El Canto del Loco” l'any 2009. Posem el vídeo i aquesta acostuma a ser una versió que els hi agrada força. Però no ens quedem aquí els hi parlem de que aquesta va ser una cançó que Quique González va escriure per Enrique Urquijo i que aquest va interpretar l'any 1998 al disc “Desde que no nos vemos”. Veiem la versió d'Enrique Urquijo i també com el propi autor, QuiqueGonzález la canta i la va incloure en un disc del 2002. I ja hem vist quatre cops la mateixa cançó. Parlem del que creuen que vol dir la lletra i llavors comentem que la cançó escrita per Quique González està basada en un magnífic poema d'un dels grans autors en llengua castellana dels nostres dies, Luís García Montero que el va publicar l'any 1994 dins del llibre “Habitaciones separadas. I posem per una banda el poema escrit perquè el puguin llegir i si volem podem escoltar-lo de la veu del mateix poeta, tot això a Youtube ho podem trobar. I encara podríem parlar de que el poema va inspirar un conte d'Almudena Grandes i aquest relat va donar lloc a una pel·lícula.


Es tracta de fer veure als alumnes que darrera d'una escena d'una pel·lícula adreçada al públic adolescent podem tirar del fil per trobar un poema extraordinari i que a partir del poema podem parlar dels amors platònics, d'allò que no ha arribat a succeir, dels silencis i que també podem parlar de si totes les versions ens transmeten la mateixa sensació...i a partir d'aquí els animem que quan escoltem cançons estiguem ben atents, que segur que ens poden explicar moltes coses.