diumenge, 3 de febrer del 2013

No volen fer res



L’altre dia una persona amb responsabilitats a un equipament municipal d’Horta-Guinardó em va fer un comentari que m’ha fet pensar molt. Em deia “el més greu d’aquest govern de CIU no és que no tingui diners per a dur a terme els nostres projectes, el pitjor és que sembla que ja li agrada que no els puguem fer.” Us garanteixo que és una persona responsable, gran professional i de la que no tinc ni idea de la seva adscripció política.

El govern municipal de Barcelona està paralitzat. Es mou per la inèrcia dels darrers anys i per sotmetre als òrgans de participació a un procés d’anestèsia. Possiblement Xavier Trias ha considerat que la millor manera de fer front a l’alcaldia sigui evitar el debat i l’acció. De moment li pot estar sortint bé perquè no existeix un clima de crispació social en contra de l’Ajuntament proporcional al que seria lògic. Però això sens dubte tindrà un límit. Els temes de política general que ho arrosseguen tot (corrupció, declaració sobiranista...), el tractament pro CIU de determinats mitjans de comunicació, la feblesa de bona part del moviment associatiu i la manca d’oposició dura al marge d’ICV-EUiA són factors que expliquen aquesta situació, però l’Ajuntament no podrà rendir comptes a final de mandat.

Tornant al que deia la persona que em va parlar de com funcionen els equipaments públics, hi ha dues coses que em preocupen especialment. Per un banda que s’estan frenant o tancant projectes que eren molt importants per la ciutat i que tot i que no sempre afectaven a una majoria sí que eren importants. I en segon lloc em sorprèn la desconfiança malaltissa d’aquest govern, especialment a Horta-Guinardó, en relació als tècnics municipals. No es pot dur a terme un projecte coherent de ciutat sense la complicitat d’un equip tècnic de funcionaris que de forma global són molt bons. La política no és tan sols aparèixer a la premsa o repartir medalles. La política municipal és sobretot intervenció i transformació. I sense voluntat ni complicitats em sembla que aquest mandat municipal serà massa trist a Barcelona.