En el meu darrer article parlava de com veia l’augment de
casos diagnosticats de nens problemàtics en les seves múltiples etiquetes. I
plantejava que un dels elements que pot haver influït en aquest sentit és l’abandonament
que hem fet dels infants, especialment per part de les famílies. Sens dubte
aquest és un element dur i complex d’analitzar, però volia afegir algunes coses
a les que vaig plantejar.
D’entrada no crec que qualsevol temps va ser millor. No
ho crec gairebé en res però en aquest cas encara menys. Bona part de la relació
anterior entre pares i pares amb els seus fills i filles es basava de forma
principal en la disciplina i el respecte basat en la por. S’entenia que uns
ordenaven i altres obeïen i estava ben vist socialment que s’apliquessin les
mesures necessàries perquè això es mantingués. A més també cal entendre que fa
no tants anys les mares (principalment) no s’havien incorporat al mercat
laboral i dedicaven un gran nombre d’hores a les tasques de cura dels fills i
filles. Per tant hi ha dues raons, com a mínim, que han canviat (per sort),
però que fan que la relació entre progenitors i infants sigui diferent.
Per tant les famílies estem una mica desconcertades.
Tenim menys temps, no podem basar la nostra relació en l’obediència, vivim en
una societat molt canviant, ens hem acostumat a delegar-ho tot i vivim en un
món que necessita immediatesa. Davant d’això el que crec que hem d’aplicar el
títol d’aquell disc: “Ante todo mucha calma”. No és cap broma. Les coses no
estan tan malament. Em nego a creure que la infància d’avui dia sigui pitjor
que la meva generació. És fals i injust. El que sí que hem de fer és assumir la
nostra responsabilitat com a adults i afrontar aquests moments de transició amb
valentia i adaptant als nous temps els valors que sempre hem cregut necessari
defensar.
Per tant el primer pas és recordar que hem decidit ser
pares i mares. Ho hem decidit de forma adulta i hem d’assumir la importància d’aquesta
decisió. Per tant hem de dedicar més hores als nostres fills i filles i
sobretot fer-ho pensant que aquesta ha estat la decisió més transcendental de
la nostra vida. I hem de fer-ho, sobretot, demostrant als nostres fills i
filles que és així. Per tant nosaltres hem de trobar les oportunitats per estar
al seu costat i ells han de percebre les nostres ganes. A mi em passa a vegades
quan arribo a casa se’m fa una muntanya tancar totes les finestres mentals que
tinc obertes i centrar-me una estoneta en la meva filla. Però és important per
ells i també és important per a nosaltres.
El segon pas és entendre que som els principals
responsables de l’educació dels nostres fills i filles. I entendre, per tant,
que l’escola és un aliat necessari. A l’escola no li podem exigir que s’encarregui
dels nostres infants. Parlem de complicitats, no d’encàrrecs o de clients. Fem
un esforç per entendre que ens proposa l’escola, per compartir amb els nostres
fills i filles com posem en valor l’educació i l’escola. No exigim a l’escola
allò que la societat és incapaç de fer. I el mateix que dic per l’escola
serveix pels esplais, clubs esportius, escoles d’art...
El tercer pas és recordar que com diria el Petit Príncep,
allò que és essencial és invisible als ulls. El futur ens ve més condicionat
per tenir uns valors ferms, una autoestima sana, una bona capacitat d’empatia o
la facilitat d’adaptació al canvi que no pas pels coneixements concrets que
adquirim. Per tant a casa, a l’escola i arreu cal estar molt més atents a com
afronten els nostres fills i filles la seva vida quotidiana (inclosos
evidentment els estudis) que no altres aspectes com uns aprenentatges que no
sempre podem acabar d’entendre perquè no s’adquireixen. No estic dient que no
sigui important l’estudi i l’aprenentatge, al revés, uns bons resultats
acadèmics ens demostren que en moltes coses van bé, però no poden ser els únics
indicadors.
I un quart pas, per acabar avui, seria entendre d’una
punyetera vegada tots plegats que la diversitat és un aspecte positiu. Cal
trencar radicalment la idea de que sols hi ha un model de “bon infant”. Tenir
un fill o filla que és més aviat tranquil, que estudia autònomament i que
endreça la seva habitació està molt bé (si això existeix), però la immensa
majoria de nois i noies no s’ajusten a aquest patró i no per això fracassaran,
al revés. Sovint quan miro al meu voltant les persones que veig que viuen
felices i tenen una vida interessant no sempre han respost a aquest model. Per
tant si a la vida real la gent que se’n surt no és d’un sol model tancat perquè
creiem que els infants sí ho han de ser? Si creiem en la diversitat mirem de
reconduir les actituds que considerem poc positives dels nostres fills i filles
però posem en valor les que tingui de positives, encara que a vegades siguin
tan contràries a les normes lògiques com per exemple ser un autèntic pallasso o
tenir una energia desbordant.
No és senzill, segur, i si no li pregunteu a la meva
filla si a mi em costa. Però repeteixo “ante todo mucha calma”.
2 comentaris:
Excel.lent !!!!
Una reflexió molt tendre , molt tocant de peus a terra i amb coherència i claredat.
Felicitats , Pere.
Cris.
Quan un és mestre penso, que és veu el món d'una altre manera, ara quan un és pare i mestre el món és veu d'una manera i de quina manera... i això Pere, és nota en el teu escrit.
Felicitats!
Publica un comentari a l'entrada