Avui he començat un nou curs. Primer de tot també vull
recordar a la gent que avui no ha començat el curs escolar com a docents. O bé
perquè no tenen feina o bé perquè han exercit el dret a Vaga. Comença un curs
escolar i ho fa amb les alegries habituals dels retrobaments, la il·lusió de
conèixer gent nova, el neguit de nous reptes... però també comença amb la
tristor de veure com es desmantella de forma progressiva un model d’educació
que qualitat. Les escoles públiques segueix rebent retallades, igual que bona
part de les escoles concertades. Uns i altres, no ens equivoquem, permeten
aquest model i acaben rebent la pressió d’aquesta política conservadora
igualment mestres, famílies i alumnes.
Hauríem de ser conscients que ens hi juguem molt en això.
La societat actual ofereix poques alternatives a la gent que acaba els seus
estudis. Reduir els recursos en educació afavoreix una major vulnerabilitat de
la gent jove. Cal una educació de qualitat, i entenc la qualitat no tan sols
com l’excel·lència en resultats acadèmics sinó sobretot com el procés per
aconseguir recursos que ens permetin desenvolupar el nostre model de vida i
assolir la felicitat. Però per aconseguir que els nostres alumnes acabin l’escolaritat
amb millors recursos acadèmics i personals no podem retallar en educació. L’augment
de ràtios suposa un atac a l’atenció a la diversitat. I vull recordar que
atendre la diversitat no és posar recursos per als alumnes amb dificultats,
atendre la diversitat significa oferir recursos a tothom, per adaptar-se a cada
realitat individual.
O per exemple davant la retallada de recursos humans i
alhora augment d’alumnat es parla de que el professorat farà una hora més
lectiva. I això és una gran trampa. L’augment d’hores suposa que el professorat
acaba fent moltes més classes per les que no està plenament capacitat. Si sumem
això a que no es substitueixen moltes baixes tenim un professorat més pendent
de cobrir hores que de poder desenvolupar la seva tasca docent. Però a més no
oblidem que una hora més lectiva no és una hora més laboral. Cal preparar les
classes, cal corregir... hi ha un greu risc d’imposar la idea que sols es pot
fer la classe magistral a etapes com l’ESO com a única opció. Una classe per a
tothom., sense seguiment, sense adaptacions.
I aquí és on jo crec que el Govern juga fort. Sap
perfectament que el model que està afavorint crea una gran divisió entre
escoles privades d’elit i escoles sense prou recursos. I a més el Govern sap
que la qualitat educativa baixa, però que el professorat seguirà fent tot allò
que estigui a les seves mans per garantir uns mínims. Però el que hauria de fer aquest govern és
posar la tradició i capacitat pedagògica de Catalunya com a màquina del tren
per garantir una societat justa, equitativa i pròspera. I no posar la capacitat
pedagògica d’aquest país com a salvavides d’un model educatiu que deixen que es
vagi enfonsant.
Avui he tingut aquesta doble sensació, la de la Il·lusió
professional per començar aquest nou curs i la de la ràbia per les retallades
en educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada