divendres, 16 de desembre de 2011

Nadal, comerç i patinades



Cal reconèixer que aquestes seran unes festes de Nadal potser una mica atípiques. La crisi marcarà en gran part la celebració. Bé és cert que no és el primer cop que celebrem un Nadal sota els efectes de la crisi econòmica, però tinc la sensació que per primer cop comença a existir la certesa de que no és cert que aviat recuperarem la situació econòmica. D’aquesta crisi no ens en sortirem tornat a la situació anterior, d’aquesta crisi ens en sortirem  amb un canvi de model social i econòmic (si més no a Occident) i el que cal veure és cap on serà aquest gir.

I cada cop que arriba Nadal ens trobem amb un debat que és complex. Per una banda com podem ajudar al comerç, especialment al comerç de barri, i alhora com podem impulsar una cultura de major austeritat i control de la despesa. Fomentar un canvi d’hàbits en el consum no hauria de ser una conseqüència tan sols de la crisi econòmica, sinó també de la responsabilitat social i de la necessitat ecològica. Posar com a pilar de la nostra economia el consum per damunt de les nostres necessitats i possibilitats és absurd. Enguany les compres seran inferiors, segurament, però això ja és positiu. El nou model econòmic que cal impulsar no pot passar en cap cas per recuperar uns nivells de consum que afavoreixen les diferències socials i que tenen una gran petjada econòmica.

Però això no vol dir que no haguem de fer res davant de la situació de crisi que viu el comerç a casa nostra. El comerç de barri és una bon model per a una ciutat com Barcelona. Els barris que disposen de comerç són més atractius i vius. Generen relacions socials i coneixences, afavoreixen la vida social i permeten mantenir una vida activa per exemple a la gent molt gran que pot fer vida al barri però li costa molt més traslladar-se. Els comerços poden oferir sensació de seguretat a molts carrers. El comerç genera activitat econòmica i ocupació. Per tant és bo donar-li suport i en aquest sentit crec que hi ha activitats com per exemple les jornades de comerç al carrer que són un encert. També caldria donar major suport a les relacions entre el comerç de barri i el moviment associatiu o afavorir, per exemple, campanyes de difusió.

Però la instal·lació d’una pista de gel a la Plaça Catalunya crec que no té res a veure amb aquest plantejament. A part de ser una privatització d’espai públic i una despesa innecessària d’energia, la pista de gel crec que no afavoreix el comerç de barri. Ja s’ha parlat prou de perquè hi ha motius per no voler una instal·lació d’aquesta mena a la ciutat, però voldria afegir el de la inutilitat en la promoció comercial. De veritat està justificada una inversió com aquesta per afavorir la compra a les botigues de barri? No creieu que precisament s’afavoreix la venda al Corte Inglés? Per cert, un dels exemples més clars de manca de respecte als drets sindicals a casa nostra. Ja sé que es reparteixen vals de descompte a comerços associats però no sé si aquest ha estat un estímul suficient. El comerç ha de vetllar per una bona imatge de les botigues, per uns carrers amables (no cal amb tanta i tanta llum), per una vinculació estreta al barri, per sortir al carrer ... No crec que el principal objectiu dels eixos comercials d’aquesta ciutat sigui posar en el mapa del comerç a la ciutat, sinó afavorir que la gent de la ciutat compri al barri, i en aquest sentit crec que s’han fet molt millors campanyes.