divendres, 7 de gener de 2011

Més sobre rigor i mitjans de comunicació


Sé que pot semblar que tingui obsessió amb els mitjans de comunicació, però tinc la sensació que en bona part aquests mitjans de comunicació condicionen molt la imatge general de la nostra societat. Ara toca vendre desastre, caos i manca de capacitat de la política i la gestió pública davant dels problemes de la societat. El darrer exemple que volia comentar fa referència a El Punt i Avui. Parla sobre les incidències en els ascensors que comuniquen la Rambla del Carmel i Lisboa i el del carrer Alguer. Horta-Guinardó ha apostat fort per la instal•lació d’escales mecàniques i sobretot d’ascensors, ja que garanteixen una accessibilitat per a tothom. Aquestes són actuacions amb un pressupost elevat però alhora molt més sensibles a l’actuació incívica o al desgast propi del seu ús. Per entendre’ns fer quilòmetres d’asfaltat requereix menys atenció posterior, fer un mur de contenció no requereix un servei de manteniment permanent. Però els ascensors i les escales mecàniques canvien la vida de la gent en positiu.
En el cas de l’ascensor que comunica la Rambla del Carmel amb el CAP d’Horta, la seva instal•lació va suposar un canvi en les rutines d ela gent i els seus itineraris diaris. Es fa un important esforç de manteniment però és cert que no aconseguim que sempre funcioni. Davant d’això es pot millorar el servei de manteniment, es poden incorporar mecanismes per detectar més ràpidament les incidències i s’ha de millorar per evitar la seva vandalització. Però alhora cal fer-ho sense un cost extraordinari ni saltant-se els drets de la resta de persones. Per tant és cert, tenim un problema i cal trobar-hi solucions.
Però el que a mi no m’acaba de semblar lògic és que es dediqui més espai a explicar els problemes de funcionament que a explicar que han entrat en funcionament. Ho podem veure per l’hemeroteca, no és la meva opinió, dediquen més espai a aquestes avaries que a les dues notícies sobre la posada en funcionament (ascensor i ascensor inclinat). Es dóna més importància a que una actuació d’aquestes característiques s’espatlli que no pas a que s’hagi fet una actuació que canvia la vida de la gent. El Punt prefereix parlar del 5% de dies o els que siguin que no funciona que no pas del 95% que sí funciona, i més en un cas com aquest en que ja es preveu que hi haurà incidències tècniques que no permetran que estigui permanentment operatiu.
No demano una premsa submisa i propagandística, demano equilibri. A mi no em sembla lògic que la feina dels periodistes hagi de tractar més l’avaria que la posada en marxa del servei. Tampoc em semblaria lògic que no recollissin una inquietud ciutadana com sens dubte és el manteniment d’aquests serveis. És un tema delicat però crec que és necessari fer reflexions sobre aquest tema i per tant m'agradaria conèixer les vostres opinions.

5 comentaris:

Xavier ha dit...

Comparteixo la teva opinió, a vegades la premsa (i les persones) tenim el costum de fixar-nos més en les coses negatives que positives. Crec que seria interessant fer un reforç positiu, en aquest cas, valorar la posada en acció d’aquest equipaments que suposen unes millores significatives en la mobilitat de les persones d’aquest barris. I a partir d’aquí fer un esforç constructiu entre tots perquè aquestes instal•lacions funcionin correctament. I si fa falta (si fos necessari) la denúncia per manca de manteniment o la degradació dels equipaments, per part de la premsa, em sembla perfecte però amb responsabilitat i rigor (tècnic). A vegades la premsa també hauria de tenir cura, perquè la posada en marxa de qualsevol equip d’aquestes característiques requereix un temps adient per arribar al seu funcionament òptim. El pitjor de tot es el tema del incivisme i això no s’arregla amb el manteniment preventiu de les instal•lacions, per desgràcia (fa falta més sentiment de comunitat).

Pere Nieto ha dit...

Totalment d'acord, però en el fons convertir en notícia l'incivisme està demostrat que no funciona. I és evident que no sols tenen culpa els mitjans, és un tema social que hauríem de saber resoldre sense tanta ordenança i amb més bona feina.

Jordi ha dit...

Crec que'l exit del ascensor a Lisboa ha superat les espectatives, que sigui tan utilitzat i la utilització d'espai que no es feien servir gaire, també ho es. La majoria de les aturades que hi ha hagut es pel incivisme de la gent, que despres son el mateixos que es queixen quan no s'arregla rapid

Anònim ha dit...

QUE UN ASCENSOR FUNCIONI NO ES NOTICIA....AL REVES SI.NO SON GANAS DE FER LA PUNY.....
JUGANT

Pere Nieto ha dit...

Quin rigor! Jo no he dit enlloc que sigui notícia que funcioni. He dit que es notícia que es posi en marxa un nou servei.