La Consulta de la Diagonal que comença el proper dilluns està rebent un allau de crítiques que provenen bàsicament dels sectors conservadors amb La Vanguardia al capdavant. Com que en Txiki m’ha reptat al Facebook a donar alguna explicació miraré de donar alguns arguments, conscient però que en determinades coses no ens posarem d’acord.
En primer lloc aclariré que no m’estic queixant del posicionament de vot de ningú. Sols faltaria, altres ho fan però jo no. Mirant espais de debat aquests darrers dies s’acusa a l’opció A i B de ser un plebiscit del govern municipal o bé un intent de coartar la llibertat d’anar en cotxe privat per la nostra ciutat. Jo no atacaré a qui defensa que és millor votar l’opció C, simplement no ho comparteixo o a la gent que demana no votar. Si volem consultes ciutadanes no podem criminalitzar a cap opció (i això va per gent de tots els posicionaments).
Sobre el tema cost econòmic hi ha dos “escàndols” que estan sortint. En primer lloc el cost del procés. Aquest tema sempre és difícil de tractar, primer perquè cada persona creu que els diners s’haurien de destinar a coses diferents i segon perquè no tenim referències. Jo puc valorar si el preu de les taronges a la botiga de sota de casa meva és car o no, perquè puc mirar a 5 botigues més del barri comparar. Però com podem valorar el cost d’un procés d’una cosa que és absolutament innovadora i que no té referents? Per tant jo no ho sé. No és el mateix dir que el cost del procés és de tres milions d’euros que dir que la ciutat es gasta en el procés dos euros per habitant. Fins i tot no és el mateix dir que ens gastem 3.000.000 €.Tot i així ha de quedar clar que no es pot exigir a l’hora processos participatius potents i que surtin gratis. El pressupost s’hauria pogut ajustar més, segur que sí, però això no invalida el procés.
L’altre element és el cost de la reforma de la Diagonal. El pressupost de la reforma diuen que està al voltant dels 70 milions d’euros a dividir en els anys que duri la remodelació. És el que va costar Ibrahimovic, si no m’equivoco. Aquests diners són una part del pressupost municipal d’inversions, no majoritària. I precisament sobre aquesta part del pressupost podrem decidir. On està el problema? Qui considera que la Diagonal no s’ha de remodelar, que s’ha de remodelar d’una manera diferent a la plantejada o bé que el seu cost és excessiu pot votar l’opció C, que més es pot demanar? El cost de remodelar la Diagonal si no s’aprova es destinarà a la Ronda General Mitre, a la Rambla del Raval o a tapar forats de les voreres. Ni els diners que costa la Diagonal s’hauran de treure d’una altra partida si es fa la reforma, ni ens repartiran el pressupost si no es fa. I no m’agraden les demagògies, ho sento. És una vergonya que decidim si ens gastem aquests diners o no?
En tercer lloc volia plantejar el valor de la consulta. No ens estan preguntant de quin color pintem els fanals o si les papereres han de tenir la boca rodona o quadrada, ens pregunten una cosa més profunda, quin model de ciutat i de mobilitat volem. Per tant votem i decidim-ho. Aquest és el risc que pren l’equip de govern. Si l’opció C suma més que la demanda de reforma no serà senzill. Assumir aquest risc és pervers o valent?
I en quart lloc estic assistint astorat darrerament al qüestionament de la legalitat de la consulta i del procés de recompte. Quan es qüestiona que pugui haver-hi frau en un sistema auditat legalment potser ja estem passant la barrera més perillosa.
Jo votaré, ho faré convençut que les coses sempre es poden fer millor, pe`ro que hem assumit un repte de participació democràtica molt gran. Que un bon resultat de participació animarà a obrir noves vies de relació entre la ciutadania i l’administració. Votaré convençut de quin model de ciutat defenso i assumint que hi haurà gent que defensarà un altre model. I votaré conscient que a qui no li interessi la consulta ho podrà expressar, i a qui no li agrada el que proposa el govern municipal podrà votar per una altra opció, i a qui vulgui castigar-nos ho podrà fer... què més cal? I jo votaré per l’opció bulevard, però això ja us ho explicaré dilluns.
5 comentaris:
http://diagonalopciod.com/ Creus que la consulta sobre el futur de la Diagonal que planteja l'Ajuntament és incompleta i no t'hi sents representat? No et convencen les opcions A i B, però tampoc vols deixar la Diagonal amb el caos actual (opció C)? Creus que un procés participatiu de veritat hauria de tenir en compte les propostes dels ciutadans? Creus que el debat no es pot limitar a escollir entre dues opcions prefabricades amb diferències mínimes? Creus que s'haurien de preveure altres infraestructures que han de recórrer l'avinguda com el metro i les rodalies? Digues NO a les opcions A, B i C. Escull l'opció D, la única dissenyada pels ciutadans i no pels polítics
El teu plantejament em semblaria correcte si no s'haguessin rebut 30.000 aportacions prèvies. I a més qui pot garantir que s'està representant a la ciutadania?
es va fer una consulta als ciutadans, en la que jo mateix hi vaig participar a títol individual. Totes les aportacions han rebut respostes individualitzades, i han sigut la base per a l'elaboració de les propostes A i B. Perquè hem de tornar a a consultar el que ja s'ha fet? Aquí hi ha gent que es desperta molt tard...
Crec que s'ha de renovar la Diagonal, crec que s'ha de prendre espai al cotxe per cedir-lo al transport públic i al ciutadà. M'agrada el tramvia, és silenciós, agradable i prou ràpid i eficient, però, tot i això, si voto, votaré l'opció C.
Discrepo totalment de com s'està portant la introducció del tramvia a Barcelona, ja que el TRAM (a diferència de TMB) és una empresa privada i, per tant, podríem parlar de transport col·lectiu, però no de transport públic. És un pas més en l'externalització i privatització dels serveis públics, seguint l'estela del Bicing (gestionat per la fosca empresa Clear Channel).
I, a més, com és que se'ns consulta sobre això i no sobre els Jocs Olímpics, per exemple? Si de debò ens creiem la participació ciutadana, perquè encara no elegim directament els consellers i els regidors de districte?
Joan, ho sento però em costa d'entendre. Creus que s'ha de preguntar a la gent però discrepes de la primera experiència que es fa (que podria ser millor però que és un primer pas, si no surt bé no es faran de noves) i defenses el tramvia però prefereixes que no hi hagi tramvia abans que el gestioni una empresa privada. Segurament compartim molta part del teu argumentari però no puc compartir l'estratègia, prefereixo passes en el sentit que jo vull que passes enrera. Si guanya la C estic convençut que mai hi haurà tramvia a la Diagonal perquè aquesta no és l'opció preferida de la majoria d'opcions polítiques.
Publica un comentari a l'entrada