dimarts, 23 de març de 2010

Reformem la Diagonal, canviem el model de ciutat

Ja ha començat la campanya electoral per la consulta ciutadana de la Diagonal. I com calia preveure la primera campanya forta no serà en cap cas per quina opció s’ha de triar o ni tan sols per si es vol optar per votar en contra de les dues propostes. El primer element a debatre serà l’oportunitat de la consulta, la metodologia, el sentit de fer una transformació urbana ara, el cost econòmic, la mobilitat ... I em sembla que de moment no ens estem posicionant prou bé. Tindrem ocasió de parlar de si l’opció A o B són millors, la veritat és que no ho acabo de tenir del tot clar encara tot i que d’entrada m’atrau més l’opció B, però m’agradaria aportar algunes opinions al procés previ.
En primer lloc em sembla molt oportuna la consulta. Fa temps que es reclama la necessitat d’impulsar noves formes de participació ciutadana. La consulta ciutadana en pot ser una, sens dubte, tot i que també en podem tractar d’altres formes de participació. En aquest cas a més discutir sobre la Diagonal ens permet fer un debat que va molt més enllà de la estricta reforma urbanística d’un carrer. Quan votem a la consulta sobre la Diagonal no votarem sobre el paviment, el color del carrer o la forma dels bancs. Votarem sobre el model de ciutat, la seva mobilitat, la relació entre el comerç i l’espai públic, el transport públic, la oportunitat del tramvia ... Per tant no tan sols parlarem d’un carrer (un dels més importants de la ciutat), sinó que parlarem del nostre model de ciutat. Per tant la convocatòria de la consulta té un valor molt alt, sobretot pel que significa d’aposta radical per explorar noves formes de participació i pel que significa de poder parlar sobre models de ciutat.
I és que caldrà treballar a fons per expressar la importància d’allò que estem debatent. La discrepància no estarà entre la fórmula A i la B, sinó entre quanta gent aposta per transformar la Diagonal amb criteris de mobilitat sostenible i quanta gent no vol aquesta transformació. Guanyar espai públic per a la gent, trobar espais per a bicicletes, passejants, patinadors ... i finalment connectar els dos tramvies crec que són elements necessaris de transformació de la Diagonal i per extensió de la ciutat. I els cotxes? Aquest serà un dels elements fonamentals del debat. Això ens ho juguem a la consulta. Però seria absurd no entendre que la gent fa servir el cotxe (de forma global, no en cada cas particular) més si afavoreixes el seu espai o redueix l’ús si dificultes el seu ús i afavoreixes el transport públic. Caldrà fomentar molt aquest debat i fer veure a tothom l’oportunitat que representa aquesta consulta.

2 comentaris:

Francesc ha dit...

Molt interessant el document gràfic realitzat per la "Plataforma Diagonal per a Tothom" sobre la Diagonal que tenim ara http://www.transportpublic.org/images/pdf/20100325-diagonal.pdf

Francesc ha dit...

Demostració estàtica a la Diagonal aquest diumenge 2 de maig al matí. Participem i fem història junts http://diagonalbarcelona.files.wordpress.com/2010/04/instruccions.pdf