diumenge, 22 de novembre de 2009

Neteja i queixes a la ciutat

A l’Ajuntament de Barcelona hi ha l’IRIS que és un servei de control de les incidències, queixes, suggeriments agraïments, consultes i peticions de servei que arriben a l’Ajuntament per les diverses vies reglades que té la ciutadania per fer arribar aquests temes. No estem parlant per tant de propostes o demandes que arriben via entitats en les nombroses reunions que celebrem o per altres vies de relació habitual. A Horta-Guinardó el passat mes d’octubre vam obrir un total de 1260 fitxes, això significa una mitjana superior a les 40 diàries, per escrit, a través del 010, de la web del Districte o pel telèfon del civisme, per exemple. Per barris Guinardó i Carmel encapçalen el rànquing, coincidint també amb barris amb una gran població, a continuació seguiria Horta i després el Baix Guinardó que té una proporció entre queixes i habitants força més baixa. Entre els barris petits disminuït el barri de Montbau i ha augmentat el de Can Baró, Font d’en Fargues i la teixonera, respecte al mateix mes de l’any passat i a la cua està lògicament el barri més petit de tots, la Clota.
Per temàtiques encapçala el rànquing el tema de llums, amb un augment molt significatiu respecte a setembre o als anteriors mesos. Els objectes a netejar o retirar han representat el segon tema, seguit de vehicles o bicicletes a retirar. Els tres temes següents són referents a neteja i són la recollida de mobles, els contenidors de reciclatge i els contenidors de brossa.
Per tant queda clar que les principals incidències que els veïns d’Horta-Guinardó ens fan arribar són sobre estat de la via pública. La nova contrata de neteja ha de representar un salt qualitatiu important, si més no així se’ns ha plantejat. De moment les primeres setmanes d’aplicació hem pogut observar més els problemes que les noves solucions pe`ro això és lògic tenint en compte la complexitat de tota l’aplicació. Com a part positiva sí que puc detectar una major presència d’equips de neteja i sobretot que els nous camions i camionetes de treball fan molt menys soroll. I també una aposta per la recollida orgànica que ens ha de permetre avançar de forma decidida. Hi ha gent que es queixa de perquè cal separar tant la brossa i que això acaba sent un esforç excessiu per a tothom. Em recorda un text que vaig llegir un cop de com veïns de Barcelona protestaven perquè es prohibia tirar les aigües fecals per les finestres i calia construir clavegueram. L’aposta per una neteja més sostenible serà un dels elements dels que en farem una millor valoració d’aquí a uns anys, tot i que ara provoqui una difícil tasca d’adaptació. Això sí caldrà posar molta cura a fer també una neteja eficaç de tots els racons de la nostra ciutat, per ajudar a entendre de la necessària complicitat per aconseguir una ciutat més neta.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Vull comentar la situació que estem patint un bon nombre de veïns i veïnes que vivim al carrer Pi i Margall (entre Sardenya i Rda. Guinardó) arran de la implantació del nou servei de recollida d'escombraries.

Seqüència dels fets:

23/11/09
Són retirats 6 dels 8 contenidors que hi ha en aquests tram de carrer (números parells) sense que siguin reposats pels nous...
Això provoca el desbordament dels 2 restants i la proliferació de bosses d'escombraries a les aceres !

07/12/09
Ens contesten per e-mail que la incidència està resolta... Però al dia següent la situació és la mateixa !

12/12/09
Posen un cartell de reserva d'estacionament amb data 01/12 !

14/12/09
Apareixen uns contenidors de reciclatge... Però dels normals ni rastre !

18/12/09
Trobem a les bústies dels domicilis els fulletons que informen dels nous contenidors marrons... però no sabem on són els nostres !

??/12/09
Apareix un únic contenidor gris... que sovint es veu desbordat a mig dia !

30/12/09
Portem 9 setmanes esperant... i a la nova pàgina web d'informació del servei podem comprovar que els contenidors haurien d'estar ja en els seus llocs !

Certament, tot això no te cap justificació ! Que més hem d'esperar ?

Xus Ochoa