L’altre dia em van donar la guia “Tallers i accions
formatives Horta-Guinardó, hivern 2013”. És una magnífica publicació per
entendre com CIU intenta governar la ciutat i el Districte no des del lideratge
polític sinó des del departament de comunicació. La guia és un magnífic exemple
de com es pot intentar fer veure que es canvien les prioritats sense fer cap
canvi. I el pitjor és que això no sempre es posa damunt de la taula.
Com que sóc raro vaig decidir començar a llegir la guia
per la salutació de Francina Vila, Regidora d’Horta-Guinardó. Ens explica que
la guia dóna resposta a un dels objectius del Districte “facilitar la millora
en la capacitació personal i professional dels veïns i veïnes.”, “es pretén
donar més eines formatives a aquells que en puguin menester, especialment
necessàries en aquests temps de dificultat que ens ha tocat de viure”. En
primer lloc discrepo radicalment de l’expressió ens ha tocat viure per explicar
la greu crisi econòmica fruit d’un capitalisme salvatge i especulatiu. La situació
que vivim ens l’han fet viure, no ens ha tocat viure-la. A part d’això, és
evident que discrepem ideològicament, comparteixo l’objectiu, i per tant em
plantejo llegir una guia on hi haurà sobretot cursos i tallers per facilitar
eines per a la inserció laboral o la millora de condicions per accedir a la
feina. Si aquest és l’objectiu d’aquests recursos és evident que caldria trobar
sobretot això. Doncs no, la salutació de la Regidora és pura literatura buida
de contingut. Ens trobem amb la típica guia de tallers de centres cívics de
tota la vida. Una programació que valoro molt positivament i que és important,
però que no respon al criteri que diu la Regidora. La trampa no està en la
programació ni ens els equipaments que ho duen a terme. La trampa està en voler
fer-nos veure que aquest és un programa que facilita, sobretot, l’accés a la
feina.
Però no és la meva impressió. He fet números. He comptat
i si no m’he equivocat (que també seria possible), hi ha 35 activitats
formatives vinculades a la informàtica i 31 accions formatives vinculades a la
millora dels idiomes. Sens dubte informàtica i idiomes poden ajudar a capacitar
laboralment a la gent. Però hi ha activitats formatives per accedir a altres
llocs de treball? No, cap. Però si informàtica i idiomes sumen 66 accions
formatives, l’àmbit de la salut i recursos personals (ioga, cuina, vins...)
sumen 103 accions i les activitats artístiques (guitarra, dansa, pintura...)
102 accions. Per tant d’entrada hi ha un 75% d’activitats que no tenen com a
principal objectiu el que plantejava la Regidora. I evidentment moltes de les
activitats informàtiques no tenen vinculació directa amb la millora d ela
capacitació professional com per exemple “Ordena i cataloga les teves fotos” o “Aprofita
el teu Smartphone”. Hi ha per exemple 2 activitats específiques adreçades a
trobar feina, les mateixes destinades a la rebosteria, per exemple o a les
cerveses artesanes.
No es pot agafar la guia prevista de tallers i fer veure
que respon a objectius diferents. Cal impulsar mesures efectives per millorar
la capacitació professional dels veïns i veïnes d’Horta-Guinardó, sense afectar
altres activitats molt interessants que es fan als equipaments públics. Però
sols si ens creiem políticament el tema (i no sols fem maquillatge en les
presentacions de la Regidora) aconseguirem impulsar mesures per aconseguir que
per exemple no tan sols un barri del Districte estigui per sota de la mitjana
de renda de la nostra ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada