dimarts, 8 de gener de 2013

A Horta-Guinardó ens volen maquillar...



L’altre dia em van donar la guia “Tallers i accions formatives Horta-Guinardó, hivern 2013”. És una magnífica publicació per entendre com CIU intenta governar la ciutat i el Districte no des del lideratge polític sinó des del departament de comunicació. La guia és un magnífic exemple de com es pot intentar fer veure que es canvien les prioritats sense fer cap canvi. I el pitjor és que això no sempre es posa damunt de la taula.

Com que sóc raro vaig decidir començar a llegir la guia per la salutació de Francina Vila, Regidora d’Horta-Guinardó. Ens explica que la guia dóna resposta a un dels objectius del Districte “facilitar la millora en la capacitació personal i professional dels veïns i veïnes.”, “es pretén donar més eines formatives a aquells que en puguin menester, especialment necessàries en aquests temps de dificultat que ens ha tocat de viure”. En primer lloc discrepo radicalment de l’expressió ens ha tocat viure per explicar la greu crisi econòmica fruit d’un capitalisme salvatge i especulatiu. La situació que vivim ens l’han fet viure, no ens ha tocat viure-la. A part d’això, és evident que discrepem ideològicament, comparteixo l’objectiu, i per tant em plantejo llegir una guia on hi haurà sobretot cursos i tallers per facilitar eines per a la inserció laboral o la millora de condicions per accedir a la feina. Si aquest és l’objectiu d’aquests recursos és evident que caldria trobar sobretot això. Doncs no, la salutació de la Regidora és pura literatura buida de contingut. Ens trobem amb la típica guia de tallers de centres cívics de tota la vida. Una programació que valoro molt positivament i que és important, però que no respon al criteri que diu la Regidora. La trampa no està en la programació ni ens els equipaments que ho duen a terme. La trampa està en voler fer-nos veure que aquest és un programa que facilita, sobretot, l’accés a la feina.

Però no és la meva impressió. He fet números. He comptat i si no m’he equivocat (que també seria possible), hi ha 35 activitats formatives vinculades a la informàtica i 31 accions formatives vinculades a la millora dels idiomes. Sens dubte informàtica i idiomes poden ajudar a capacitar laboralment a la gent. Però hi ha activitats formatives per accedir a altres llocs de treball? No, cap. Però si informàtica i idiomes sumen 66 accions formatives, l’àmbit de la salut i recursos personals (ioga, cuina, vins...) sumen 103 accions i les activitats artístiques (guitarra, dansa, pintura...) 102 accions. Per tant d’entrada hi ha un 75% d’activitats que no tenen com a principal objectiu el que plantejava la Regidora. I evidentment moltes de les activitats informàtiques no tenen vinculació directa amb la millora d ela capacitació professional com per exemple “Ordena i cataloga les teves fotos” o “Aprofita el teu Smartphone”. Hi ha per exemple 2 activitats específiques adreçades a trobar feina, les mateixes destinades a la rebosteria, per exemple o a les cerveses artesanes.

No es pot agafar la guia prevista de tallers i fer veure que respon a objectius diferents. Cal impulsar mesures efectives per millorar la capacitació professional dels veïns i veïnes d’Horta-Guinardó, sense afectar altres activitats molt interessants que es fan als equipaments públics. Però sols si ens creiem políticament el tema (i no sols fem maquillatge en les presentacions de la Regidora) aconseguirem impulsar mesures per aconseguir que per exemple no tan sols un barri del Districte estigui per sota de la mitjana de renda de la nostra ciutat.