divendres, 30 de desembre de 2011

Transport de dretes


Sovint costa molt explicar que no tots els governs fan les mateixes polítiques i que hi ha diferències entre els governs de dretes i els governs d’esquerres i diferències segons la força que tenen els diferents partits dins d’una coalició. A vegades passa perquè els partits no sabem explicar què fem i a vegades perquè vivim en una societat que no està per gaire matisos.

El govern de CIU (amb el suport decisiu del PP) a l’Ajuntament de Barcelona ens ho està poant més fàcil d’explicar, ara sols cal que ho expliquem i que la gent accepti escoltar-ho. Ja no parlo de les retallades en escoles bressol, equipaments. Tampoc parlo de la seva indefinició, 6 mesos després d’arribar a l’alcaldia Xavier Trias, sobre què pensen fer als barris. En aquests casos poden sempre al·legar, de forma tramposa, la manca de pressupost i per tant la necessària política de falsa austeritat. Parlo de la política de mobilitat a partir dels pressupostos. Aquí sí que no poden dir res. La decisió és afavorir el cotxe privat i dificultat el transport públic, especialment el col·lectiu. I aquí parlem sobretot de prioritats. Darrera d’aquesta decisió no hi ha estalvi, hi ha política, i clarament política de dretes.
En un moment com l’actual pujar de forma abusiva els títols de transport col·lectiu és un greu error. Precisament per motius econòmics i ecològics és el moment més important per afavorir un traspàs de gent del cotxe al metro o bus. La possible retallada de línies d’autobús i la possibilitat de tancar el metro nocturn es sumen a altres mesures com el retard en les noves infraestructures de metro o l’augment també important de tarifes de transport públic per part de la Generalitat. Però en canvi baixa l’impost de vehicles, es congela el cost de la zona blava i es fa gratuïta la zona verda d’aparcament per als conductors que no tenen multes d’estacionament del darrer any. Absurd.

Sóc usuari de la zona verda d’aparcament i en defenso no tan sols el seu manteniment, sinó l’extensió a tota la ciutat. La zona verda a tota la ciutat afavoriria un increment d’ús del transport públic i alhora garanteix que la gent pugui aparcar prop de casa. Però no ens oblidem cada cop que aparquem el nostre cotxe estem utilitzant espai públic en benefici privat. I això no ha de suposar cap cost? La gent que utilitza el transport públic no tan sols ha de pagar més cara la T-10 sinó que ha d’assumir les despeses de que jo pugui aparcar prop de casa meva? El cost de 20 cèntims diaris el trobava ja massa econòmic però ara la gratuïtat ja crec que és indecent, sobretot quan s’està penalitzant el transport públic amb menys serveis i major cost.

Les mesures en mobilitat que ha pres el govern de Xavier Trias en nom de CIU i PP no són un tema de gestió o de racionalització de despeses. Són una estratègia política per afavorir l’ús del cotxe privat, no hi veig cap altra explicació. I recordem, no tothom aposta igual per les mateixes polítiques, es pot demostrar amb fets damunt de la taula. Deixem d’enganyar-nos dient que tots són iguals.