dilluns, 5 de desembre de 2011

Periodisme i rigor 2



Al meu darrer article parlava dels problemes del periodisme avui dia, arrel d’un sopar tertúlia que vam organitzar amb Maria Eugènia Ibañez al Poblenou. Però mirant les conclusions que jo en treia podríem veure un pessimisme que condemna la feina del periodisme a la seva desaparició, si més no en l’àmbit que no sigui un mer redactor de notícies, sinó un autèntic intermediari entre qui vol transmetre informació i qui la vol rebre. Però no podem ser pessimistes, el periodisme autèntic és necessari. En una societat tan complexa com l’actual, amb uns mitjans tan en mans de grans grups i amb tanta manipulació que rebem en el nostre dia a dia, cal recuperar l’autèntic rigor del bon periodisme, l’anàlisi, la recerca d’informació, la comprovació de les informacions, la capacitat de donar diferents punts de vista, la recerca d’actualitat més enllà de les agències ...

Algú pot dir que avui dia, amb Internet, és molt més fàcil accedir a la informació. Però hi ha tres temes que em preocupen per dir que avui tenim tota la informació al nostre abast en condicions. En primer lloc costa molt destriar a Internet la fiabilitat de la informació, tothom pot publicar i no es diferencia qui és periodista i qui no. En segon lloc perquè la immediatesa de la xarxa fa que s’opti molt més per eines del moment com twitter que per eines com els diaris digitals o portals que tenen un recorregut més llarg. I en tercer lloc em preocupa la mateixa qüestió que amb el periodisme tradicional, la manca d’espais on es pugui dedicar prou temps a la recerca i a la comprovació d’informacions. Cal inversió de diners per poder disposar de bons professionals que facin bé el seu treball, no perquè els periodistes estiguin ben pagats, sinó perquè necessiten temps. És tan atractiu aprofitar allò que ens brinden les agències o allò que ens dóna directament qui vol informar, que no és senzill trobar gent disposada a invertir els seus diners en anar més enllà de les notícies.

Per tant si parlem de premsa tradicional o digital cal que els consumidors de mitjans de comunicació exercim la nostra pressió per garantir un periodisme de qualitat, una premsa que avui és més necessària que mai. Cal comprar diaris que busquin la contrastació de fonts i deixar de comprar-ne d’altres que no per més històrics són fiables. Cal donar a conèixer a les xarxes experiències periodístiques que considerem d’interès. Cal denunciar el mal periodisme i recolzar els intents de recuperar un periodisme que dsgraciadament va plegant a mesura que es jubila una gran generació. En aquest sentit, per exemple, algú em pot donar a conèixer mitjans que tractin els temes de la ciutat de Barcelona amb rigor, diversitat de fonts, analitzant el que passa  la ciutat? Per sort en aquest cas podem comptar amb la revista Carrer de la FAVB, però la veritat és que poca cosa més. Per això necessitem un bon periodisme local, per conèixer la realitat de la nostra ciutat i per tant saber transformar-la, sense dependre tan sols d’allò que veiem nosaltres o del que les institucions ens fan arribar.