dimarts, 20 de desembre del 2011

Ara, Banca Ètica






Darrerament he estat molt més conscient de la necessitat d’anar fent canvis personals que em permetin ser més coherent amb allò que defenso. En aquest sentit m’he incorporat recentment a dos projectes que considero que són importants. I ho són perquè m’afecten personalment i contribueixen a avançar en un model de societat més proper al que defenso políticament des de l’esquerra verda. Per una banda formo part d’una cooperativa de consum ecològic i responsable del Poblenou i per altra banda m’he incorporat al projecte FIARE (projectefiare.cat), que promou una banca ètica a casa nostra.


Un element fonamental de la greu crisi financera que estem vivint és la banca tradicional, tothom ho sap. Potser ha arribat el moment de prendre una decisió, potser cal començar a trencar una estructura que afavoreixen un model social que detesto. Hi ha opcions personals per contribuir a un nou model econòmic i social. En finances penso igual que en política. No podem quedar-nos al carrer queixant-nos del govern i denunciant les seves retallades; cal canviar el govern. En el sistema bancari igual, no podem seguir lamentant l’actuació de la banca tradicional i no buscar solucions alternatives. És per això que estic recolzant el projecte de FIARE en col·laboració amb la Banca Popolare Etica d’Itàlia. I ara és un bon moment per recolzar aquest procés ja que s’està culminant el procés de consolidació que permetrà un sistema cooperatiu que pugui oferir tots els serveis bancaris necessaris. I ho vull fer en un marc cooperatiu que em garantirà un seguiment democràtic i un compliment estricte dels principis ètics que han de regir la Banca Ètica. I perquè no dir-ho ho faig sense por, perquè confio en la gent que està tirant endavant el projecte i perquè a més les incerteses actuals sobre el model financer actual no em garanteixen tampoc la plena seguretat.

Tenir un major control de la nostra vida i del nostre consum és un pas necessari per consolidar alternatives socials. En aquest sentit les cooperatives de consum i les cooperatives de banca ètica són eines molt important i amb una gran projecció de futur. Com diu la mateixa entitat volem navegar en les turbulentes aigües de les finances, però ho volem fer a contracorrent. Val la pena saber que els meus diners estan contribuint a un finançament alternatiu i que al costat de molta altra gent podem construir espais econòmics alternatius i viables.