dijous, 15 d’abril de 2010

Consulta sobre la Diagonal. Algunes preguntes 3

És millor l’opció A o l’opció B?
Per a gustos els colors. De fet totes dues opcions tenen avantatges. En un primer moment em vaig inclinar per l’opció B, coneguda com a Rambla. Potser em va influir el fet de ser fill de la Rambla del Poblenou. Aprofito per dir que evidentment no és una rambla, ja que rambla és un concepte no tan sols de model de passeig sinó que implica el concepte de riera que en aquest cas no compleix. L’amplada de l’avinguda Diagonal m’ha fet pensar que seria difícil omplir de vida la part central de l’avinguda i que estaria desaprofitada, argument que he defensat al tram de la Ronda del Guinardó davant de l’hospital de Sant Pau o a l’avinguda de l’Estatut. Per altra banda a l’opció A, coneguda com a bulevard, el fet de centrar la vida a l’entorn de les dues voreres podria reforçar la idea de la ciutat per sota d ela Diagonal i la de per sobre de la Diagonal, però en aquests moments hi veig més avantatges i per tant m’inclino més en aquests moments per l’opció A o bulevard. Sembla ser que a més és l’opció que té més avantatges pel tramvia i podria crear un consens social més ampli, més enllà de la gent que prioritza el transport públic com a principal raó de canviar l’avinguda. Tot i així és evident que totes dues opcions mantenen els criteris bàsics que jo defenso.

Quin paper ha jugat ICV?
No es tracta de posar-se medalles o d’apropiar-se de processos que van molt més enllà d’un partit i d’un govern, però és evident que com a ICV podem estar molt satisfets de com està anant el procés, tot i que ha calgut defensar amb molta contundència la nostra aposta en tot moment. Les hemeroteques demostren quina aposta ha fet ICV des de fa molts anys i per tant posar aquesta idea en el centre del debat és una gran notícia. Incorporar el vot de la gent entre 16 i 18 anys i sobretot incorporar el vot de les persones immigrades empadronades a la ciutat també és una bona notícia que no tothom compartia. Per tant satisfet del paper fet fins ara per ICV i ara expectants del resultat de la consulta.

Quines conseqüències tindrà la Consulta?
Aquesta és la pregunta més difícil de respondre. En primer lloc cal garantir una bona participació. Però algú s’atreveix a posar quina és la participació que es considera positiva? És una experiència única i sense referències anteriors a la ciutat. Caldrà veure quins sectors es mobilitzen, a quins barris i si aconseguim mobilitzar a les persones que tenen dret a vot i que no el tenen regularment a les eleccions. No m’atreveixo a posar una xifra, la veritat, però tenint en compte que el procés ajuda a debatre sobre el model de ciutat i a que és una experiència inèdita sols una participació ridícula representaria un fracàs. Això sí, si la participació és tan baixa el fracàs serà de tothom, quan es consulta i la gent no vol respondre no tan sols perd el govern.
En relació al resultat és evident que l’opció de govern haurà guanyat si els vots a favor de l’opció bulevard i de l’opció rambla sumen més que els vots a favor de no fer cap modificació. Quan en un altre moment he expressat l’error que per a mi planteja la forma de fer la pregunta em referia a això. L’opció A i l’opció B representen un mateix model de ciutat, l’opció de dir que ni la A ni la B representa un altre model. És com si a una final de 7 membres quan decideixen on anar de vacances 2 voten no viatjar, 1 vota Roma, 1 Londres, 1 París, 1 Teruel i 1 vota per Moscou. Algú entendria que l’opció majoritària és no viatjar? Esperem de totes maneres que l’opció i l’opció B sumin més de forma clara, perquè sinó si que llavors té un problema el govern de la ciutat.

4 comentaris:

Aina Poch ha dit...

em sap greu contradir-te però em quedo amb cap de les opcions.

És molt maco pensar en una ciutat amb grans rambles i avingudes ben verdes i precioses...però la realitat resulta ser ben diferent.
La Diagonal, juntament amb Gran Via, és l'artèria principal de Barcelona.

Com es pot gestionar la mobilitat dels milers de cotxes què hi passen? dubto que traient carrils sigui la solució. Si ara hi ha trànsit, imagina't després!

Hi ha d'haver un equilibri però desenganyem-nos, una rambla no és la necessitat principal dels ciutadans...
està genial crear espais verds, però, sincerament, millor crear parcs on els nens hi puguin jugar, els no tant nens llegir relaxadament i fer exercici i els grans prendre el sol.

Una abraçada;

Marc ha dit...

Aina,
el tema està precisament en que no es tracta de fer una rambla o un bulevard, sinó que es tracta de repensar la mobilitat a Barcelona. Avui la Diagonal suporta uns 400.000 viatges/dia. I bona part del dia està molt congestionada, sinó col·lapsada. L'autobús no supera els 9 km/h
Amb el nou plantejament, la Diagonal suportaria un 470.000 viatges/dia. La velocitat del bus pujaria a uns 13 km/h i la del tramvia seria de uns 18 km/h.
L'ús del cotxe a la Diagonal passaria del 34% actual, al 7%.
Òbviament, reformar això no vol dir "tocar" només la Diagonal. S'han de prendre tot un seguit d'altres mesures. Així com avui un bon nombre de cotxes que entren per la Diagonal baixen per Numància (molt abans de Francesc Macià) i d'altres fan el tros d'Urgell-París-Villaroel... doncs es contempla invertir el sentit de circulació a l'avinguda de Sarrià i d'un tram d'Urgell, perquè els cotxes es vagin repartin a la graella de l'eixample.
Ara s'ha reformat l'Av. de Roma i s'hi circula molt millor. S'hi ha fet permeable el carrer València que hi quedava tallat i s'ha esponjat molt millor el trànsit. De la mateixa forma convindria fer permeable el carrer Còrcega a l'alçada de la Diputació. I no ens oblidem que per la Diagonal hi seguiran passant cotxes.
Es tracta d'oferir alternatives de qualitat al transport privat, i que qui no en pugui prescindir pugui circular millor.

Coi, que només amb el tramvia creuant la Diagonal fotem una millora impressionant! sou conscients de tota la gent que agafa el cotxe per creuar-la perquè l'autobús va molt lent i el metro no és la millor opció???

O fem una reforma i ataquem de cara el tema de la mobilitat, o morirem en la congestió de la ciutat.

De fet, l'Ajuntament ja havia decidit reformar la Diagonal. La idea de la consulta era donar a triar quina de les dues opcions era més atractiva per a la ciutadania. En altres paraules, una tria estètica.

La reforma és necessària per abordar el tema de la mobilitat. Hem de deixar enrere la ciutat del segle XIX i mirar cap al segle XXI, que ja fa 10 anys que hi som!!!

Per creuar la ciutat amb cotxe ja hi ha les rondes.

Pere Nieto ha dit...

Aina, una part molt important de la gent usa el cotxe o no per comoditat. Si li costa més el cotxe que el transport públic el fa servir. canviar les prioritats afavoreix a una majoria que es mou en transport públic, a peu, en bici ...

Anònim ha dit...

LA DIAGONAL ES QUEDA TAL COM ESTÀ! VAN POSAR 80 KM/H A LA PERIFERIA I ARA AIXÒ? MONTILLA I HEREU DIMISIÓ! JA! Catalans aquest govern ens esta TRENCAN la nació!