dimecres, 14 d’abril de 2010

Consulta sobre la Diagonal. Algunes preguntes 2

És possible reduir el trànsit de cotxes privats a la Diagonal?
Reduir el trànsit privat és una qüestió possible i desitjable i que depèn de la voluntat política i de l’aposta per les alternatives. Els cotxes que avui dia passen per la Diagonal situen aquesta via al límit de la saturació. Quan s’acabi el procés de transformació de la Diagonal hi passaran segur molts menys cotxes. Una part d’aquests vehicles hauran buscat noves vies alternatives de pas per altres carrers de la ciutat però hem d’aconseguir que una part important de la gent trobi en el transport públic una alternativa real. Perquè no oblidem que una part important de la gent que agafa el cotxe ho fa per comoditat. Si és més ràpid anar del Poblenou a la Zona Universitària en cotxe que en transport provat hi haurà gent que no dubtarà en agafar el seu vehicle. Per tant un dels reptes fonamentals, sinó el més important, és que la transformació de la Diagonal suposi un increment dels usuaris del transport públic, i això, tot i que ja ho comentaré més endavant, bàsicament s’ha de fer amb el tramvia.

Tan important és connectar els tramvies?
La connexió dels tramvies a la Diagonal crec que és dels principals objectius de la transformació. Jo no entendria tot aquest procés sense que això suposés poder anar en tramvia des del Fòrum fins el Baix Llobregat. Com a ICV no cal recordar la nostra aposta històrica per aquesta connexió. Em costa entendre perquè altres formacions estan dubtant o presenten grans dubtes a aquesta connectivitat. No seré jo qui desenvolupi les virtuts del tramvia en aquest blog, al final de la sèrie posaré enllaços interessants amb gent que en sap molt més que jo. Però és evident que el tramvia és un sistema de transport d’alta capacitat, amb garanties de regularitat i que a més resulta molt amable per a persones amb mobilitat reduïda. Sols cal veure que les persones grans, les persones amb diversitat funcional o que acostumen a anar amb cotxets, valoren molt positivament el tramvia. El tramvia a la Diagonal és a més l’aposta per situar al cotxe de forma residual i apostar clarament una Diagonal per a vianants, bicicletes i transport públic.

Té algun valor afegit la consulta?
Hi ha un element que no voldria deixar passar per alt. A la consulta podran participar totes les persones empadronades majors de 16 anys. Per tant es fa una aposta per donar la paraula a la ciutadania de Barcelona. Les persones sense dret a vot a les eleccions podran opinar sobre com volen la seva Diagonal. És positiu que les persones immigrades i que viuen la Diagonal igual que tothom puguin opinar i votar. I també és un bon exercici donar la paraula a la gent jove de 16 a 18 anys com una forma d’anar creant hàbits d’implicació i participació a la ciutat. Es parla poc d’aquest tema, però crec que no hem de menystenir-lo.