diumenge, 27 de desembre del 2009

Massa informes escolars

Ara feia temps que no escrivia sobre educació, aquest és el setè curs en que no dono classes i reconec que poc a poc ho sento més llunyà. Però ara em toca parlar des de la perspectiva de pare. L'altre dia a un amic meu li van donar un informe psicopedagògic de la seva filla (queda bé dir-ho així, no?). No parlaré de res concret del que deia l'informe, de fet és poc significatiu, però no crec en aquesta mena d'informes. A mi em serveixen els informes de la tutora i sobretot les entrevistes. Entenc que aquestes eines que poden ser molt necessàries no són útils quan es lliuren directament als pares. En el cas que no detectin elements significatius a valorar, sobren. En el cas que en detectin no es poden donar per escrit així alegrament. Els informes són una eina per als professionals, que els han d'interpretar i els han d'ajudar a orientar la seva feina. Jo no necessito saber quin és el valor del gas que detecta una revisió, sinó si això és un problema i com solucionar-ho. Però és al professional a qui li correspon interpretar els resultats del gas, i encara més quan es parla de persones en que els factors que poden influir en els resultats són tan variables i subjectius. En el cas del meu amic a més es detecten certes disfuncions entre el que li diu l'informe i el que li han dit les professores al llarg dels darrers anys, res molt significatiu però que no ajuda, la veritat. Jo confio més en la tasca que fan els mestres dia a dia que en una avaluació d'aquesta mena. Possiblement es fa amb la millor de les voluntats, per donar més informació als pares, per donar validesa a la feina dels mestres, però crec que pot servir pel contrari. Determinades informacions poden ajudar a la confusió. Determinades avaluacions poden contradir la feina dels mestres. Sembla com si cada cop necessitem més números i indicadors per estar segurs que la cosa és seriosa. Jo, però, prefereixo una xerrada amb una bona mestra que m'expliqui com veu a la meva filla i que si cal hagi demanat les eines que calgui per a fer bé la seva feina. Confiem en els mestres, si us plau, i a partir d'aquí millorarem potser l'educació. I al meu amic li diré que posi aquests informes en el seu lloc just.