dissabte, 12 de desembre del 2009

Galets !!!


Finalment m'he decidit. Parlaré dels famosos galets de decoració de Nadal de Barcelona. Un dia m'ho proposava el José Luis i ahir em va acabar de convèncer la confessió pública del Joan Vallvé que li agradaven. Em sumo a aquest secreta afició.

Visc el Nadal però a la meva manera. A casa de la meva família el dinar de Nadal sempre ha estat molt important i la nit de Reis encara la visc. Però en canvi em desborda la part més comercial i la il.luminació desmesurada, els papa noels escaladors i les aglomeracions a les botigues. En canvi sembla que la gent necessita d'aquests estímuls per viure les festes i animar-se a comprar. Els comerciants apreten i en temps de crisi això no es pot menystenir. Però no estic d'acord en augmentar gaire la llum. Cal trobar idees originals i que arribin a la gent. Els arbres a pedals no van convèncer, és evident, però en canvi crec que els galets gegants són un encert. Miraré de nou caure en un folclorisme extrem, però em sembla bé buscar aquells elements de la cultura catalana que identifiquen les nostres festes i possiblement per decorar la ciutat i animar els eixos comercials són més adequats els galets que els caganers, i tenen una forma més agraïda que les neules.

Aquests dies he passat sovint pel galet de la Rambla del Poblenou perquè el tinc prop de casa. I és curiós perquè aquest any no havien posat llums a la Rambla i aquest element li ha donat vidilla. Gairebé sempre hi ha gent fent-li fotos o mirant-lo de prop. I d'això es tracta, de cridar l'atenció, de marcar espais significatius de la ciutat o eixos comercials. Crec que s'ha encertat i reconec que quan vaig veure fa un temps la idea en un dossier municipal no ho veia clar.

En una ciutat que viu un nivell d'autoflagelació tan gran és bo trobar elements que generin interès i gràcia. I em sembla bé que a vegades l'autèntica innovació i modernitat es troba en saber interpretar i reinventar la tradició. També reconec, això sí, que l'escudella amb carn d'olla és un dels meus plats preferits i això pot haver influit en la meva visió dels galets de Barcelona.