Avui han sortit unes declaracions meves al Diari Ara parlant sobre com es viuen als claustres les acusacions d’adoctrinament que es fan a les nostres escoles. Com que un article d’aquestes característiques sols pot recollir una part del que plantejo aprofito per parlar-ne una mica més en aquest article.
D’entrada
és cert que avui dia els mestres anem amb més compte amb el que
diem a les classes. No tothom igual, per exemple jo, a nivell
personal ni veient companys i companyes propers, tinc la sensació
d’autocensura. Altres mestres sé que ho estan fent. En tot cas la
situació no és còmode. Posar-nos nosaltres mateixos traves per
tractar qualsevol tema amb els nostres alumnes és una renúncia que
haurem de saber superar. L’escola és vida, no pot quedar al marge
del que està passant a la nostra societat. No podem fer una bona
escola si no s’empapa del que passa al carrer, i al revés, que la
nostra societat visqui, a fons, allò que passa a les aules. En
moment d’una hipersensibilitat social com l’actual és molt més
difícil. No és bo que l’escola sigui el centre d’atenció per
un tema com aquest.
A
l’escola sempre estem en contacte amb la visió polític i social.
Ho estem en aspectes que surten al temari de treball. Però sobretot
ho estem en els aspectes més quotidians. Quan plantegem les
relacions entre nois i noies, quan fomentem més o menys la
participació a l’escola, quan parlem de la diversitat familiar,
quan tractem els possibles conflictes que es produeixen a l’hora de
l’esbarjo o quan escoltem les vivències d’alumnes cada dia a
l’aula, estem en contacte amb la realitat, i per tant amb la
política i i ho fem des de visions diferents ideològiques,
religioses, culturals...i això és tan positiu com allunyat de
l’adoctrinament.
Plantejar-se
que actualment l’escola adoctrina no és tan sols fals sinó que a
més és absurd. En primer lloc per la professionalitat de la immensa
majoria de mestres, en segon lloc per la diversitat ideològica dels
docents i en tercer lloc perquè l’adoctrinament, per sort, no
aconsegueix alumnat que pensi de forma igual. Sóc nascut l’any
1967 i per tant vaig viure a l’escola anys intensos a nivell
polític. Vaig tenir mestres franquistes (un parell de militars, per
exemple, que ho expressaven sense complexes), comunistes i mestres
que mai es van posicionar. Ara, fa poc, ens hem retrobat una part
d’aquells alumnes que vam estudiar junts la EGB i us asseguro que
la diversitat ideològica també és molt gran. Això sí, ens van
transmetre interès pel que passa al nostre entorn, sentit crític i
en genral força respecte per les altres opinions.
Els
temes polítics, fins i tot els que semblen ara com ara tabú, s’han
d’afrontar. Però també crec que cal tenir en compte alguns
aspectes. En primer lloc és bo que surti des del propi alumnat. És
a dir que nens i nenes, nois i noies puguin expressar què els
preocupa, com ho veuen, què volen saber. En segon lloc s’ha de fer
posant en valor la diversitat d’opinions, tant dels nostres alumnes
com de la societat en general. I en tercer lloc s’ha de fer
fomentant sobretot el sentit crític, és a dir ajudant a que cada
alumne es vagi construint la seva pròpia identitat a partir d’allò
que veu i analitza.
I
com a escola és important fer-ho amb transparència, donant resposta
als possibles neguits que tinguin les famílies. Cal apostar per una
relació de confiança entre famílies i escoles. Però sobretot cal
que la societat faci confiança en l’escola. Els mestres hem de
poder seguir acompanyant als nostres alumnes en el procés d’anar
coneixent la societat que els envolta. I ho hem des de la
professionalitat, però sense por. Una escola que renuncii a parlar
de la societat és una escola molt més perillosa.
1 comentari:
Els mestres "eduqueu" en valors i esperit crític. Doneu eines per a pensar i fer-se, cadascú, una idea. Els pares també fem aquestes "ensenyances". Quan veus al diari "La Razon" un article que parla del institut del teu fill:com a pares ens reunim per a recolzar a la direcció per la gran feina que estan fent, ens preocupa molt que això hagi sortit de les mateixes famílies del centre. Ni han parlat amb el centre ni amb l'AFA.Els adolescents estan molt sensibilitzats per el que estem vivint, amb respecte, cada un amb el seu criteri i amb moltes ganes de diàleg.
Publica un comentari a l'entrada