dilluns, 5 de maig del 2008
El principal problema d'Horta-Guinardó?
No fa molt la Gerent del Districte d’Horta-Guinardó, Montserrat Filomeno, em feia la reflexió que després de començar a conèixer el Districte ara ja una mica més a fons arribava a la conclusió que el principal problema dels nostres barris estaven vinculats a la mobilitat. Crec que té raó. Les dificultats orogràfiques de molts dels barris es veuen accentuades per un transport públic deficient. La manca de Metro a bona part del nostre territori i les mancances en el servei d’autobusos fan que les dificultats de mobilitat siguin importants. Especialment al Carmel o a Font d’en Fargues. La construcció de la línia 9 i les ampliacions de la línia 5 han de permetre donar, a mig termini, solucions estructurals que permetin millorar la mobilitat de milers de veïns i veïnes. Però ara caldria poder resposta amb un millor servei de transport públic de superfície. La manca d’un nou contracte programa de transports fa difícil posar mesures per tal de millorar aquesta situació, però caldria fer un esforç important. Tampoc podem oblidar la mobilitat a peu, però en aquest sentit estem actuant més, amb l’obertura d’alguns carrers i sobretot amb la construcció d’escales mecàniques que ajuden a la mobilitat interna. Si hagués de trobar el segon problema del Districte seria el manteniment de l’espai públic. Tenim molt espai públic i en alguns casos amb molta degradació, aquest ha de ser un dels reptes d’aquest mandat. Estàs d’acord que aquests són els principals problemes del Districte? Quins afegiries?
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
11 comentaris:
Crec que aquests dos problemes son molt importants.
Hi afegiria el problema del aparcament de molt dificil solució i la dificultat dels nostres carrers en la intercomunicació entre els diferents barris.
Passat de la conexió del Tunel de la Rovira que conecta la part Sud i la Nord del districte la dificultat orografica del nostre districte fa dificil la conexió entre els diferents barris.
Estic bastant d’acord amb el que dius. La connexió de les parts altes de districte com el Carmel i la Font d’en Fargues amb la resta de la ciutat deixa bastant que desitjar. La nova línea de metro L9 no servirà per solucionar el problema, ja que passa per zones que ja cobreixen altres línees com la L4 i L5. La prolongació de la L5 ara mateix no sé ben bé per on passa però, si no vaig errat només comunicarà la zona del Carmel. Potser es podria crear un servei de bus (al estil del bus del barri) que connectés aquests barris amb les estacions de metro més properes a cada zona. Això milloraria la possibilitat de moviment de les persones més grans que no poden baixar caminant fins on estan les parades.
També milloraria el servei del Bicing. Les parades que veig sovint (Rda Guinardó/Cartagena, Rda. Guinardó/Telègraf, Rda Guinardó/Maragall) sempre son buides. L’altre dia, l’alcalde es queixava que la gent només agafa la bici per baixar. Potser hauria de provar a pujar ell, amb el seu tratjo immaculat, un dia de l’Ajuntament a qualsevol d’aquestes parades, a veure si es veu amb cor de fer-ho cada dia. No es el mateix viure al Eixample que als nostres barris i sembla que no ho veu. Per això s’hauria de posar més mitjans per pujar bicis de les zones baixes a les altes. I ja ho pot tenir previst, per què si no a l’estiu, l’allau de queixes potser brutal.
I també sobre mobilitat, l’estat de l’asfalt dels carrers pròxims a l’Av. Mare de Deu de Montserrat es lamentable. Sobretot els carrers que van suportar els desviaments de trànsit durant les obres de l’avinguda. Varsòvia, Bisbal, Vinyals, etc estan fatal després de suportar el pas de camions i busos, amb l’asfalt aixecat i els tapats que es van posar per cobrir l’expedient convertits en sorra. Molts dies es veuen punxades de vehicles que han caigut en aquests pous sense fons. Es necessari fer una reparació urgent però, no de tapats, si no aixecar el ferm actual i posar-ho nou.
Coincido plenamente Pere, aunque esto sea tirar piedras sobre mi propio tejado (por eso de ser conseller de mobilidad y mantenimiento)... Pero es así. La propias estructura orográfica, la gran extensión y la ordenación de calles hace que el mantenimiento sea una locura... y la mobilidad un reto.
Plenament d'acord. Hi afegiria alguna cosa ja que ho demanes. El nostre districte, segons el meu parer, són tres: Nuclis com Horta o Guinardó, zones de pas o de serveis com la Vall d'Hebron o l'eix del passeig Maragall i, la muntanya central.És molt divers tant pel que fa a tipus de població, serveis i configuració. Això demana tractaments individualitzats no gens fàcils. Ja que principalment parlem de comunicacions, parlarem de la zona muntanya, el Carmel. El Carmel, en realitat no és només un barri, és un "concepte" que va més enllà dels seus límits territorials. Aquest "concepte", amb alguna excepció, comprèn: Manca absoluta de comunicacions (jo visc a la Teixonera i, a 500 metres a la rodona tinc el 19, i.. les meves cames). Manca de serveis (jo, camino 200 metres per tal de separar la brossa). Manca de civisme (vàreu fer nou el meu carrer i ja esta degradat). Manca de percepció de l'espai comú (només cal repassar quantes façanes s'han reparat en l'àrea per saber el que costa posar d'acord als veïns). Manca de percepció de ciutat (veig més guàrdia urbana sortint a esmorzar cada dia a Ciutat Vella que en un dia sencer al meu barri, no veig cap acte de ciutat al barri, no veig grues que s'emportin els cotxes mal aparcats...). Manca de serveis.(Tot i que no em relaciono prou amb el veïnat, conec més de 10 famílies que no tenen guarderia, ni pública ni privada, pel proper curs). A tot el que s'ha descrit anteriorment cal afegir que el barri fa pujada.
El metro, Pere, és només part de la solució ja que, sobre plànol cobreix una zona fosca (parlo només de L5) però la realitat és que les distàncies no es poden mesurar, en aquesta àrea, amb els mateixos paràmetres que a l'eixample o a Sant Martí. D'altra banda hi ha el tema de l'accessibilitat: des de casa meva (a força distància) puc arribar a Penitents i Vall d'Hebron (L3) i a Horta (L5). Cap d'elles te ascensor.
Propostes: Jo abans vivia al Guinardó i penso del metro el mateix que pensava vivint a la Teixonera. És relativament fàcil anar als barris de sota de la diagonal i molt complicat anar als de sobre des del nostre districte. Respecte dels autobusos, algunes coses: La Línia 19 sempre és plena: Moltisima gent surt de Vall d'Hebrón al metro i puja al 19 que, sempre va ple. Calen més itineraris que voltin el barri com el 39 i el 19 però cal que alguns d'ells travessin el túnel de la Rovira (més dels que hi ha). Cal pensar en les línies d'autobús com a ponts per arribar a estacions de metro ja que no és operatiu agafar cap línia de bus per anar al centre (es triga menys des de Vilanova i la Geltrú a la Plaça Catalunya que des del Carmel).
La darrera proposta és que us continueu preocupant per aquests temes. És la forma que es solucionin.
El tema de les comunicacions i la mobilitat el plantejava efectivament com una cosa molt global. Inclou transport públic, obertures de carrer, millora del bicing (efectivament), previsió d'equipaments en funció no tan sols de distàncies sinó de facilitat d'accés ... de moment veig que anàvem en línia. Com algú de vosaltres planteja és fonamental tenir clar on s'han de concentrar els esforços de millora, a aprtir de conèixer els principals problemes.
El problema no es correcte,com qualsevol barri viu,te mes d'un problema,i en el nostre estimat Guinardó horta,es possible que n'hi hagin molts.
Malgrat tot i despres de recollir tots els problemes esmentats,en els que estic completament d'acord,jo afegiría que si tenim l'habilitat d'aconsseguir que el barri s'ompli de joves que vulguin viure en els nostres carrers,tenim molt de guanyat,per tant fem polítiques d'habitatge que facilitin aquesta questió
Hi que consti que no soc jove,però amb sent-ho mes aprop d'ells,que molts d'altres.
Un que lluita per el comerç del barri.
Per fi alguna persona de Districte està d'acord amb el que fa molt de temps que des de el Guinardó estem demanant: un estudi de mobilitat, real i acurat a les autèntiques necessitats del barri, doncs amb molts casos estem lluitant contra projectes de ciutat que han servit per dividir els nostres espais i fins i tot els barris del districte i tot en be d’evitar congestions de tràfic qui sap a on.
L’estudi de mobilitat que fa temps treballa la comissió d’urbanisme de la Coordinadora i que moltes vegades a reivindicat ? doncs si estic d’acord de que es un dels problemes dels nostres barris.
Es cert que ni ha mes, molt sovint pensem amb criteris d’espais i mobilitat per la gent gran (pujades, desnivells, escales...) i en canvi també tindríem que pensar mes amb la gent jove, mes carrils bici, mes serveis públics, mes espais grans que puguin servir de trobada, carrers ben asfaltats amb voreres amples donen vida al comerç i al veïnat, la deixadesa dels nostres espais públics es molt considerable i fa que molts veïns/es vagin a fer “vida” en un altre barri.
Es molt normal que el Bicing sigui només de baixada, el problema es que no tenim mitjans de transport de pujada, sembla que el nostra barri estigui pensat per passar-hi i no tornar.
En realitat es un problema de piles, que cal posar-se les piles i fer feina, deixar-se de segons que i donar resposta molt mes ràpida als problemes.
Recordeu aquells arbres de la peli El senyor dels anells, els Ent, que al cap de 3 dies de mirar-se arriben a la conclusió de que “podrien començar a parlar”...doncs això passa a casa nostra.
Creo que Horta-Guinardó tiene muchos problemas y bien diferentes, dependiendo del barrio, pero creo que el mas importante o almenos con el que mas tiempo llevamos debatiendo son els 3 Turons, desde el distrito y tambien las entidades vecinales tenemos que buscar una solución, con el respaldo de todos , o la mayoria de los vecinos afectados.
Microcirugia de carrer, és molt important. Transport públic sense pietat, és arriscat però no hi ha altra sortida. Trambaix, zona verda, bicing.. molt soroll al principi però després ho acceptem com a normal. He viscut al Carmel tota la vida i és un barri asfixiant, molta gent feia Horta seva assumint com a normal caminar gairebé quinze minuts per agafar el metro fins a Horta. "Vamos a dar una vuelta a la Plaza Ibiza.." ostres! fas aquest passeig al Centre de Barcelona i arribes a Gràcia :-) Cada barri necessita els seus contenidors, el seu parc encara que sigui una plaça disfressada. Només cal veure el troç arreglat de la Plaça Maragall, no és res però està ple de nens. Al costat del CAP Maragall, també una placeta de res i també plena de gent. No necessitem gaire cosa la gent, un barri=un poble.També la sensació que t'escoltin. L'altre dia vaig fer un requeriment perquè pintéssin un pas de vianants que no es veu ni està senyalitzat i, sí, et contesten però ni cas. Després has d'esperar una audiència pública per tenir la sensació de que realment existeixes.... Sé que s'està treballant, i que hi ha situacions difícils d'implementar però les grans decissions i el dia dia han d'anar paral·lelament.
Penso que en el tema de la mobilitat estem vivint una mica de "café para todos".
Potser caldrà començar per saber quin és el marge de maniobra del districte en aquest temes. I quin pes específic té el nostre disctricte dins la ciutat.
En temes de transport, uf!, tots els que volgueu. Crec que s'hauria de conectar els autobusos i les parades.
Millorar les freqüències dels busos de barris i que tinguin ount de comunicació i enllaç entre ells, ja que són els que se salten les barreres naturals i de carrers "privilegiats que no es poden tallar ni per la cavalcada de Reis".
Finalment voldia afegir un tema al de la mobilitat. Ja que TMB, o el seu homòleg, ens ha apujat la targeta i el bitllet més que nos pas l'IPC, de la qual cosa no he vist massa protestes per part dels que manen d'una i altra banda. Crec que seria bo i necessari l'eliminació del tipus que si agafes un bus o el metro, surts i tornes a agafar el metro o el mateix bus, has de tornar a pagar. Seria un detall. Tu pagues un bitllet i durant 1 hora agafes tot el transport necessari.
Que hem perdut el PAD?
Hem resulta una mica trist llegir que un any després de la renovació del nostre consistori i amb els anys que portem de governs municipals democràtics descentralitzats (…) sembla que la recerca de solucions a la hem de buscar en uns voluntariosos bloguers que amb bona voluntat (…) com la majoria de ciutadans es miren el melic i diuen el que senten. Molt ben dit, per cert.
Jo hem pregunto que amb el temps que fa ens podem dedicar sense autoritarismes i participativament a decidir i refer la ciutat, encara no s’han trobat els tècnics que analitzin i defineixin en cada moment de la vida d’aquesta part de ciutat que és el que necessitaran (sí, necessitaran) els ciutadans i ciutadanes?
Però encara hem desanima més veure que tot el treball fet per ciutadans que voluntària i desinteressadament treballen pel seu barri i la seva ciutat i que plasmaren en el seu moment els reculls de neguits del veïnat en l’elaboració del PAM i del PAD es deixa de banda. Ja s’hi ha deixat contenta la “classe política”?.
Hem fa l’efecte que allò de la participació ciutadana és de moment una utopia més en la nostra història.
Hem sembla que les critiques al clientelisme polític han estat tímides. I algú l’hi estranya el absentisme en les urnes?
Això si, tots teniu raó. La vostra raó.
¿Hay alguien más?
Petre de Can Baró barri petit de la vesant sud del Turó de la Rovira (abans “El Carmelo”) a on no hi ha lloc per aparcar al carrer a les nits.
Publica un comentari a l'entrada