dilluns, 10 d’abril del 2023

S'apropen les municipals

 


En primer lloc comentar que tinc intenció de recuperar la meva porra electoral al blog. Durant molts anys les vaig fer i fins i tot després feia convocatòria per comentar els resultats i prendre alguna cosa, però aquesta segona part no la tinc clara. La faré sobre els resultats de regidors i regidores a Barcelona. Encara no tinc prou confiança ni prou gent que pugui participar d’una porra al meu blog sobre el Prat de Llobregat, però tampoc ho descarto.

Però de moment no la publico. Les eleccions municipals a Barcelona realment han agafat una força brutal i ja fa temps que es segueix amb molt interès polític com evolucionen totes les noticies relacionades. D’entrada hi ha un aspecte que és més rellevant que en altres ocasions que és el de tothom contra la Colau. Però aquest pot ser un factor que els Comuns puguin girar a favor seu. A vegades aquestes campanyes desmesurades de focalitzar tots els problemes en una persona o una formació política generen l’efecte contrari, la gent que acaba pensant que no és per tant i que si tothom ho critica d’una manera tan contundent potser és que alguna cosa s’està fent. Crec que Barcelona en Comú arriba a la campanya electoral desgastada per aquesta soledat i per un acord amb el PSC que ha generat força moments de tensió en aspectes bàsics per a la formació de Colau (turisme, terrasses, grans esdeveniments...). Tampoc crec que es pugui posar molt en valor la feina de proximitat a la majoria de districtes. Però també crec que la gent comuna pot exhibir múscul en temes com la mobilitat, la pacificació dels entorns escolars o la defensa de drets bàsics (salut, educació, llibertats...). I a més crec que fer una campanya posant en valor l’alegria pot anar a favor.

Però aquest cop, més que mai, no sols serà important qui guanyarà les municipals a Barcelona, sinó que serà fonamental veure qui podrà governar. Dubto que es pugui repetir alguna operació sorpresa i poc clara com el darrer cop. Avui no parlaré de què votaré jo i perquè, però no amago que la meva opció preferida d'acord de govern crec que és totalment impossible. Jo voldria un govern de Comuns, ERC i CUP. Però crec que això és impossible per diferents motius. El primer és la dificultat de sumar prou regidors i regidores, tenint en compte les dificultats objectives que la CUP tindrà per superar el 5% i la tendència a la baixa d'ERC. I per altra banda no sé si fos possible si hi hauria possibilitat d'acord. Comuns i CUP tenen una frontera de votants i força punts que podrien compartir però també és evident que la convivència no és gens fàcil. En política ja fa temps que vaig descobrir que allò que jo desitjo sovint pot estar lluny de la realitat.

Però és que la possibilitat d'un acord de govern entre Comuns i PSC em fa realment por. Aquest darrer mandat i sobretot en els darrers temps crec que el gir del PSC de Barcelona cap a la dreta ha estat molt exagerat. El seu posicionament en temes com el turisme, les terrasses, el comerç, els grans esdeveniments, el lloguer de pisos...no tan sols marca un perfil propi molt més conservador de l'habitual sinó que implica un fre clar a moltes polítiques que en principi volen desenvolupar els Comuns. Ja no es tracta d'un govern de coalició amb sensibilitats diferents sinó cada cop més oposades.

La campanya està sent dura, intensa. Es parlarà molt de les municipals a Barcelona. Jo intentaré també dir alguna cosa i, com deia al principi, proposar-vos jugar a la porra electoral.