Avui he participat a la presentació d'aquest llibre. Publico la meva intervenció.
Presentació
llibre “Bullying. Una falsa salida para los adolescentes”.
Llibreria Nollegiu, La Juanita, 24 febrer 2016
En
primer lloc vull donar les gràcies per convidar-me a presentar
aquest llibre, gràcies Victòria i a més és un plaer poder-ho fer
a la Juanita. He de reconèixer que em va fer il·lusió que m'ho
proposessin però aviat vaig ser conscient que jo no sóc ni un
expert ni tan sols una persona que hagi treballat de forma específica
els temes de l'assetjament. Això em va crear uns certs dubtes sumat
a la mandra d'haver de llegir-me el llibre. Al final però la por a
no poder aportar gaire cosa es veu compensada per la gent que
m'acompanya i que en saben molt i la mandra em va marxar quan vaig
comprovar que era un llibre molt interessant. Un llibre que, ja us
dic ara, que m'ha obert més preguntes que no pas m'ha donat
respostes. I suposo que això és el millor que pot passar. El llibre
ha de servir per replantejar-nos coses, per veure com afrontem els
temes vinculats al bullying, per trencar estereotips. Sols repensant
les coses i mirant-ho des de diferents punts de vista podem afrontar
temes d'aquesta complexitat.
Com
us han dit, sóc mestre, actualment Cap d'Estudis de Primària a
l'escola Gravi però també amb molts anys de docència a l'ESO.
Conec al José Ramon Ubieto i a la Lourdes Aramburu de quan vaig
treballar a Horta-Guinardó i vaig poder conèixer el projecte
d'Interarxes que crec que és un referent de com afrontar molts temes
socials i d'educació. El treball en xarxa dels diferents agents
implicats en la joventut és una de les claus. Miraré de fer algunes
reflexions personals a partir de la meva experiència i de la lectura
del llibre i també us plantejaré algunes preguntes, sense exigir-ne
respostes. I em quedaré amb unes quantes preguntes al tinter, perquè
faré un esforç per entendre que no estic sol a la sala i que altra
gent voldreu parlar.
D'entrada
la primera reflexió que em ve al cap és si el bullying és un
fenomen actual o bé és sols un tecnicisme per designar allò que
tota la vida ha passat a les escoles. I crec que he pogut entendre
que té alguns elements de novetat. Aspectes com la pèrdua de
referents clars d'autoritat, la capacitat multiplicadora gràcies a
les xarxes socials o una certa exaltació de la violència poden ser
elements que si bé no fan que sigui una qüestió radicalment nova
si que planteja alguns elements diferents. Per exemple les xarxes
socials han aconseguit que es multipliquin les persones testimonis
d'un assetjament, permeten potenciar l'anonimat darrera d'aquestes
fets, garanteixen la permanència de les ofenses més enllà de
paraules que se les pot arribar a emportar el vent i fan que la
víctima no tingui espais lliures d'assetjament. Per exemple abans un
alumne que patia assetjament a l'escola podia tenir altres àmbits
personals on ni coneguessin que era víctima d'aquests fets. Ara això
pot ser impossible. És a dir Internet pot fer que tothom sigui
testimoni d'aquest assetjament, a l'escola però també a altres
àmbits d'amistat d'aquest jove (esports, lleure...) i a més que
l'atac no sigui exclusiu de l'horari escolar sinó que s'estengui a
qualsevol moment. Per tant internet, com a forma exclusiva
d'assetjament o com a potenciador d'altres formes de bullying, té un
efecte multiplicador que ha fet que el fenomen tingui una dimensió
diferent. Per tant el bullying té alguns elements exclusius dels
nostres temps i per tant ara té més incidència. Però m'agradaria
llençar-vos la primera pregunta, si hi ha altres aspectes que poden
haver influït com per exemple l'allargament de l'educació
obligatòria fins els setze anys amb l'ESO i la tendència a allargar
el temps que considerem adolescència.
Un
aspecte que m'ha resultat molt interessant és la visió que en fa el
llibre sobre l'agressor, sobre l'assetjador. Segur que els autors ens
ho explicaran molt bé. Però em sembla necessari en debats tan
complicats donar visions múltiples. Vivim un moment mediàtic de
grans titulars i de temes que es converteixen en noticia explosiva
però de curta durada. De cop i volta sols parlem de la violència a
partir d'un fet tan greu com la mort d'un professor o parlem dels
abusos sexuals a partir dels greus fets dels Maristes. Però costa
trobar debats de fons que abordin aquestes situacions i encara menys
amb visions obertes i plurals. Coneixem en general les conseqüències
possibles d'haver rebut assetjament, però permeteu-me una segona
pregunta, coneixem què passa després amb els assetjadors? El llibre
deixa clar que el bullying és un fenomen molt específic en el
temps, vinculat al propi cos i al moment de trànsit, però
m'agradaria saber si existeix algun estudi o teniu percepcions de com
viuen en el futur les persones que han estat assetjadores. Realment
és una actitud transitòria o hi ha una continuïtat en
l'agressivitat?
Un
altre element que m'agradaria destacar del llibre és que els mestres
som gairebé les darreres persones en tenir coneixement del bullying.
No sé si això és exacte, però segur que s'aproxima bastant. Les
lleis del silenci que s'estableixen fan que això costi d'arribar al
professorat. Als adults ens costa tenir una visió clara de que està
passant en el món adolescent. A ells ja els hi costa saber què els
està passant i a nosaltres se'ns fa encara més difícil i a sobre a
vegades estem convençuts que ja ho sabem. Cal acostar-nos a
l'adolescència amb pocs prejudicis i amb molta predisposició a
acceptar les sopreses. Però també és cert que segur que moltes
situacions que podrien derivar en bullying ja no arriben a aflorar
per la bona tasca de molts professionals. Allò que no passa no es
mesura, però tinc la convicció que les escoles segueixen sent
espais de foment de la convivència. També hi ha professorat que per
desídia, incapacitat o dubtes no actua ni de forma preventiva ni de
forma reactiva quan hi ha conflictes. Però no és senzill. Una
agressió física a un alumne pot ser força objectivable però no
sempre és així. Determinades actuacions, possiblement les més
cruels, poden ser subjectives tant en la nostra percepció com a
mestres com en la pròpia percepció de la víctima. Quins són els
elements que poden establir més clarament que ens trobem davant de
bullying? Al llibre parleu de intencionalitat, continuïtat i
desequilibri, però com ho mesurem?
I
també s'afronta el tema de possibles solucions al bullying. M'ha
semblat detectar una claredat en els criteris que han de tenir les
actuacions que podem fer des de l'escola, la família i altres
professionals i en canvi un cert escepticisme davant dels programes
concrets. Quan tractem aquests temes tothom acaba preguntant pels
protocols. I són importants, sens dubte. Però en el fons hi ha
moltes coses que fem i moltes més que podríem fer per aconseguir
crear espais que permetin abordar cada cas. No crec que hi hagi
fórmules màgiques que permetin tractar igual cada cas ni crec que
tothom tingui la mateixa predisposició, ni la mateixa capacitat per
desenvolupar aquests protocols. Els adults hem de saber crear espais
de responsabilitat compartida on agressors i agredits entenguin que
tenen sortides reals i no falses sortides (aprofitant el títol del
llibre). I també molt important és aprofitar els moments. Per la
meva experiència personal crec que plantejar un tema perquè toca té
poca eficàcia i en canvi quan es tracta en un moment que comença a
ser un tema que afecta als alumnes té una eficàcia molt més gran.
I tot això vol dir compromís, flexibilitat i modèstia. Però
sobretot vol dir afrontar un dels temes que més m'han interessat del
llibre i d'altres treballs que he llegit sobre el bullying, el paper
del públic. M'agradaria que en parléssiu una mica més. Per
resoldre el tema arreu del món s'han impulsat programes preventius,
de tutories entre iguals...però en el fons què creieu que és més
important un bon protocol d'actuació o una bona predisposició del
claustre a atendre aquestes situacions? No són incompatibles, és
cert, però què és més determinant?
I
permeteu-me que acabi fent una reflexió que pot semblar una mica
corporativista però que per a mi és important. Cada cop que
afrontem un d'aquests temes tan complex arribem a la conclusió de la
importància del paper de l'escola. I fer això comporta temps,
esforç, formació, recursos...i també és important fomentar el
respecte, i l'autonomia, i fer programes de prevenció d'addicions i
de sexualitat responsable... Quan aconseguirem un acord real que
permeti a les escoles i instituts poder prioritzar l'educació
integral per davant dels resultats academicistes per tal de poder
exercir el nostre paper educador de forma més responsable i eficaç?
Bé de les anterior preguntes he dit que no exigia respostes,
d'aquesta ja sé que no la puc tenir.
I
acabo, ara sí, amb una recomanació. Llegiu el llibre, però
sobretot pensem-hi, fem propostes, debatem, escoltem als adolescents,
creem espais de participació efectiva, comencem a entendre que
generar nous espais vol dir renunciar nosaltres a alguns dels antics.
I fem-ho, com fa el llibre, sense minimitzar els fets ni
dramatitzar-los i entenent que amb el bullying hi ha més víctimes
que culpables. Moltes gràcies.
2 comentaris:
Un llibre i una presentació molt interessants, Pere.
Jo encara hi afegiria un altra pregunta: Quan ho començarem a relacionar amb la primària? Ja sé que el llibre parla del bullying a l'adolescència. Però els que també treballem a l'escola infantil i primària comencem a detectar senyals prou alarmants d'assetjament entre pre-adolescents i, fins i tot entre nens petits. En aquests àmbits, encara anem més perduts i orfes d'eines per treballar-hi.
De fet un dels elements que planteja el llibre és que la majoria de casos s'enceten al cicle superior de primària i quan els detectem perquè han esclatat és a secundària. Molt sovint com que el clima general és bastant bo no li prestem prou atenció i en canvi, com dius, caldria fer un gran treball.
Publica un comentari a l'entrada