M'agradaria
saber el percentatge de persones que, “fracassant” a l'escola han
acabat “triomfant” a la vida. He posat els dos termes entre
cometes perquè és evident que és d'una gran subjectivitat parlar
en aquests termes. Podríem entendre, en aquest cas, fracàs com
dificultats per seguir l'escolaritat amb bones notes i com a triomf
haver aconseguit una sensació de gaudir d'una bona situació
laboral. Si miréssim aquesta xifra potser descobriríem que la
distància entre èxit escolar i professional és força gran.
Estic
convençut que molta gent que avui dia està satisfet amb la seva
carrera laboral no va acabar de sortir-se amb els estudis o bé va
patir molt. Persones que no van trobar el seu encaix dins d'una aula
avui tenen grans responsabilitats o tenen feines molt creatives. I no
estic culpant sols a les escoles, però sí que és evident que hem
de fer aquesta reflexió.
A
principi de curs de 5è a llengua castellana demano als meus alumnes
que es defineixin amb un concepte (un animal, un objecte, un
color...). No demano que expliquin el perquè, sols que diguin la
paraula. Un cop un alumne amb un Trastorn del Dèficit d'Atenció amb
Hiperactivitat (TDAH) i dislèxia, em va dir “una màquina
d'escriure trencada”. Em va sorprendre molt. Per començar les
màquines d'escriure no són objectes habituals per alumnes d'aquesta
edat. I en segon lloc la imatge era molt crua. Aquest alumne, tot i
tenir dificultats considerables per seguir la programació prevista,
pot desenvolupar-se molt bé si es personalitza el seu treball i
aprofitem les seves potencialitats.
Cal
donar moltes voltes al tema per veure com aconseguim que no ens
preocupem per “arreglar” aquesta “màquina d'escriure trencada”
i posem en valor que aquest alumne podrà sortir-se'n a la vida fins
i tot sense màquina d'escriure.
1 comentari:
Aquest alumne té, per començar, un sentit metafòric i una capacitat de síntesi brutal. "Sóc una màquina d'escriure trencada" És un poeta,vaja, i amb això no es paguen gaire factures però el sentit metafòric ajuda a pensar el món, a trobar solucions creatives als problemes del dia a dia, a l'art, i demostra intel·ligència espaial i visual. Li auguro, amb mestres com tu que l'esperonin i en subratllin els valors, un demà creatiu i molt feliç:)
Publica un comentari a l'entrada