Repassant el llibre “La
emoción de educar” de l’editorial SM, he tornat a sentir la sensació
d’incertesa sobre què s’espera de mi com a professor. El llibre recull tot un
seguit de reflexiones sobre l’educació i el paper dels mestres a la nostra
societat per part d’intel·lectuals, artistes i especialistes. Álvaro Marchesi,
per exemple ens diu: “Maestros que manifestaban con su forma de trabajo el
valor de la profesión docente y que atestiguaban con su ejemplo que la
educación era una tarea moral que exige valor y valores y que merece la pena
enseñar a las nuevas generaciones porque en ellas está el germen de sociedades
más justas.” O el gran poeta Luis García Montero acaba el seu escrit dient: “Y
merece la pena insistir, pensar en los niños no como futuros consumidores,
clientes, empleados o contribuyentes, sino como ciudadanos de un futuro digno
para todos”.
Jo, com us podeu imaginar,
subscric aquestes dues reflexions i la majoria de les que van apareixent en
aquest llibre i en qualsevol espai de debat progressista que es fa sobre el
tema. Però això és el que se’m demana a mi com a mestre? qui té dret a dir que
s’espera que faci jo com a docent? Em sembla que la diversitat d’expectatives
que té la gent davant del professorat és molt més gran que davant de la majoria
de professions. Normalment quan preguntem què s'espera de l'escola es parla en
general molt més de valors i actituds que de coneixements concrets. En canvi
quan avaluem l'èxit escolar sols tenim en compte aspectes acadèmics. Quan
parlem de records d'escola i del paper dels mestres parlem d'aprendre a
aprendre, de compartir, de treball en equip, de socialitzar-se... però en canvi
quan es parla de què cal millorar de l'educació es parla de l'obligatorietat de
saber anglès, del nombre de faltes d'ortografia o de la capacitat de resolució
de problemes matemàtics. Crec que en la teoria pensem en l'escola com en un
espai per formar persones, però que alhora d'avaluar resultats i fer propostes
pensem més en un injust mercat laboral.
Si pensem que el més important
és que tothom desenvolupi les seves capacitats i que a més, com a capacitats
entenguem moltes més coses més enllà de l'esforç, la memòria, la polidesa en el
treball... llavors no podem avaluar sols resultats acadèmics. I tinc la
sensació que molt professorat treballem en aquesta línia però se'ns avalua amb
altres criteris, i així no podem avançar. I això acaba creant un dubte
permanent. Jo miro de treballar estimulant molts dels aspectes que ami ningú
avaluarà si els meus alumnes adquireixen, però alhora angoixat per no deixar de
transmetre aquells coneixements sobre els que sí que avaluaran als meus
alumnes, i a mi de retruc. Algú es creu de veritat que l'objectiu de l'actual
govern (sols de l'actual?) és aconseguir formar per damunt de tot persones
lliures, madures i responsables? Segur que els poders mediàtics, econòmics i
culturals volen que estimulem a ciutadans d'un futur més digne? Fruit d'aquesta
reflexió en ve una altra. És possible fer una docència sense mullar-se
políticament? La meva resposta és clara, no es pot. Miraré de parlar-ne en un
proper article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada